Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Mer konstgjort än intelligent

Morgan Freeman, Johnny Depp, Cillian Murphy och Rebecca Hall.
Morgan Freeman, Johnny Depp, Cillian Murphy och Rebecca Hall. Foto: Peter Mountain

”Transcendence” bygger på en spännande idé om artificiell intelligens men saknar liv trots en imponerande rollista. Det är knappt så att Johnny Depp lyckas skapa känsla i Wally Phisters film.

2

 

Historien är rätt spännande. Forskarteamet och kärleksparet Will och Evelyn Caster är tillsammans med några andra på vippen att skapa något slags superintellekt med känslominnen, bland annat genom att ”spela in” hjärnaktiviteten hos en apa och – inom kort – en människa. Projektet saboteras av unga terrorister som anser att tekniken har gått för långt och ett tag lyckas berättelsen balansera de båda sidorna så att frågorna förefaller precis så komplicerade som de faktiskt är.

Rollistan ser vid första påseende också imponerande ut och med Wally Phister, Christopher Nolans fotograf i registolen borde det väl åtminstone bli snyggt? Men om någon hade läst manus ordentligt hade filmen aldrig fått gå i produktion. Och om Phister hade fått göra en liten regi-audition så hade det kanske också stannat där och då.

Det stora kruxet med filmen är att ingen, vare sig i filmen eller bakom skrivmaskiner och kameror, vet vad den tycker om någonting, vad som är rätt eller fel eller vem som är skyldig. Samtidigt som allt är mardrömslikt. Och eftersom totalitära anspråk ändå alltid måste straffas, även om det är i det godas namn, så blir det lite pangpang till slut samtidigt som alla förlåter varandra.

”Att fördöma något en människa gör och ändå fortsätta att älska den människan är en paradox som ingen artificiell intelligens skulle kunna klara av”, säger den milde läkarens, parets vän men också den store tvivlaren i filmen, befriande sakligt spelad av Paul Bettany.

Det är aldrig bra att lägga in repliker som uttalar hela filmens problem på det där sättet.

Film är på sätt och vis också en artificiell intelligens och jo, film kan klara av den paradoxen, till och med inom ramen för en genrefilm. Men inte utan extrem precision i både manus och regi, något som man har en krypande känsla av att Wally Phister inte ens försöker uppnå eftersom grumlighet ger honom fler chanser att komma undan.

Tittar man närmare är faktiskt rollistan också en enda stor varningsklocka.

Morgan Freeman har inte ändrat tonläge på tjugo år.

Rebecca Hall verkar ha fått rollen för att man inte kunde välja mellan Emily Blunt-typen och Scarlett Johansson-typen och namnet Johnny Depp har sedan en tid tillbaka blivit synonymt med pretentiöst skräp.

Taglinen ”Yesterday Dr Will Caster was only human”, talar också för att Phister har gått rakt i Depp-fällan: att försöka spela på skådespelarens mytiska proportioner och kultstatus. Samt försöka komma runt det faktum att ingen har sett honom spela en vanlig människa i en realistisk film med någon framgång sedan ”Donnie Brasco” 1997.

Depps tunga har för evigt fastnat i Captain Jack Sparrow och han har svårt att säga en enda normal mening som ”vi kan snacka inne på mitt kontor” eller dylikt utan att det uppstår ett litet vakuum runt hans person som gör de andra skådespelarna förvirrade.

Hur coolt kan man egentligen säga ”vi kan snacka inne på mitt kontor”? Tydligen finns ingen bortre gräns. Depp transcenderar allt, vare sig det är befogat eller inte.

”Transcendence”

Regi: Wally Phister.

Manus: Jack Paglen. Med: Johnny Depp, Rebecca Hall, Paul Bettany, Morgan Freeman m fl. Längd: 1 timme, 59 minuter (från 15 år).

Annan artificiell intelligens.

”Matrix” (1999), Andy och Lana Wachowski. Keanu Reeves oskuldsfulla hackare tvingas ta upp kampen mot smarta datorer.

”A.I” (2001), Steven Spielberg. En pojkrobot drömmer om att bli ”äkta människa” för att bli älskad av sin mänskliga mamma.

”I, robot” (2004), Alex Proyas. Will Smiths teknikfientliga polis utreder ett brott som lär ha begåtts av en robot år 2035.

”Her” (2013), Spike Jonze. Joaquin Phoenixs ensamvarg blir hopplöst förälskad i rösten till sitt übersmarta operativsystem.

”Äkta människor” (2012–), Lars Lundström. Sci-fi-serie om hubotar, den nya generationens robotar med en egen vilja.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.