Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 15:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/metro-blir-debattsajt-lagger-ner-all-journalistisk-verksamhet/

Kultur

Metro blir debattsajt – lägger ner all fast journalistisk verksamhet

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Metro kan inte längre konkurrera med andra stora nyhetsmedier. Därför läggs hela den fasta journalistiska verksamheten ner och krutet läggs i stället på debattartiklar och kommersiellt innehåll. Det uppger en källa med insyn till DN.

I dagsläget är sex journalister anställda på Metro. Dessa sex kommer, tillsammans med åtta andra Metroanställda, att bli av med sina tjänster på måndag i ett led att ändra plattformens inriktning.

– Hela den fasta journalistiska verksamheten ska läggas ner, säger källan till DN.

Sajten metro.se ska i stället bli ett ”medium för debatt”, där debattörer kan publicera sina artiklar. För gemene man kommer det att kosta 5.000 kronor att få en artikel publicerad, medan exempelvis företag och pensionärer får betala mer respektive mindre. 

Enligt källan beror satsningen på att det finns ett stort intresse hos allmänheten att få publicera sina åsikter. Målsättningen är, uppger källan, att erbjuda en plattform för en bredare skara skribenter än vad som får utrymme i andra medier.

– Sajten kommer att breddas och erbjuda mycket större volymer, med ett större inslag av debatt, säger källan.

Redan i fredags kom uppgifter om att den krisdrabbade nyhetstjänsten Metro lägger ned all sin verksamhet. Då sade ägaren Christen Ager-Hansen till DN att Metro ”inte ska jobba med journalistik” och att varumärket ska göras om ”till en plattform och till en portal” som ligger i linje med andra satsningar som Metrojobb och Studentkortet.

De nya uppgifterna gör gällande att det visserligen ska finnas nyhetsmaterial på sajten även i framtiden, men att det snarare rör sig om frilansproduktioner och hänvisningar till andra mediers material. ”Oberoende journalister” är inte aktuella i den nya verksamheten som i stället blir ”en superkommersiell portal”, enligt källan.

– Med detta vill Metro återta rollen som föregångare i hur man driver journalistik, genom att sprida content och bredda sig med en ny affärsmodell där man tar betalt för material, säger källan.

Inga nya medarbetare kommer att anställas i Sverige, utan verksamheten ska i stället bedrivas från koncerngruppen Custos Holdings Ltd:s kontor i London.

Metro består av de två bolagen Metro Media House och Tidnings Aktiebolaget Metro, som båda är under rekonstruktion. Enligt källan kommer den nya satsningen att äga rum oavsett om rekonstruktionen går igenom eller inte.

– Plattformen drivs via ett annat företag i koncernen, säger källan.

Den nya kommersiella och debattorienterade inriktningen ska implementeras och lanseras steg för steg under hösten. Metros syskonsajter Metro mode och Metrojobb kommer även fortsättningsvis att finnas, och vara synliga på ”portalen”.

Uppgifter: Nyhetstjänsten Metro läggs ner 

Martin Jönsson: Metro förtjänade ett värdigare slut