Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Metro försvinner från Göteborgs kollektivtrafik: Vi tänker inte teckna nytt avtal

Foto: Magnus Hallgren och Fredrik Sandberg/TT

Vid årsskiftet slutar Metro att delas ut i Göteborgs kollektivtrafik. Avtalet sades upp redan före ägaren Mats Qvibergs kontroversiella uttalanden.

”Vi har inte för avsikt att teckna ett nytt avtal", säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Gratistidningen Metros avtal med Stockholms lokaltrafik (SL) är i farozonen. Detta sedan flera partier öppnat för att antingen bryta eller se över avtalet efter de kontroversiella uttalanden som ägaren Mats Qviberg yttrade i en intervju med högerpopulistiska Nyheter Idag, något som han senare bett om ursäkt för.

– Om politiker har lust att kapitalisera på situationen, då är det deras val. Vi kan bara förhålla oss till det avtal vi har. Vi ser inte att det finns någon grund för att bryta avtalet, säger Christen Ager-Hanssen, styrelseordförande i Metro, till DN.

Läs mer: Allt fler partier i Stockholm öppnar för att bryta med Metro

Även i Västra Götalandsregionen har politiker öppnat för att tidningens distribution i kollektivtrafiken bör avslutas. Birgitta Losman, regionråd och gruppledare för Miljöpartiet Västra Götalandsregionen, tog på tisdagen initiativ till att diskutera frågan med politikerkollegorna i den blågröna majoriteten.

– Jag reagerade ungefär som mina kollegor i Stockholm när de här märkliga uttalandena kring högerpopulism kom. Jag lyfte frågan till majoriteten i Västra Götaland för att höra om det går att bryta det, säger Birgitta Losman, regionråd och gruppledare för Miljöpartiet Västra Götalandsregionen, till DN.

Läs mer: Kritiken rasar mot Metros ägare Mats Qviberg: ”Inget jag är stolt över”

Lars Backström, vd på Västtrafik, kunde dock meddela att det redan finns ett beslut att avsluta avtalet med Metro gällande distribution i kollektivtrafiken ombord på spårvagnar och båtar. Uppbrottet blev klart redan före det att Mats Qviberg och Christen Ager-Hanssens bolag, Custos, köpte Metro från Kinnevik för 50 miljoner kronor i februari.

– Det är uppsagt från Metros sida. Som jag förstår det sades avtalet upp i syfte att omförhandlas och på så sätt generera bättre ekonomiskt utfall för Metro. Men det kom i en bra tid även för oss. Det är dags att se över vårt förhållande och vilken information vi ger våra resenärer, säger Lars Backström och tillägger:

– Vi har inte för avsikt att teckna något nytt avtal, säger Lars Backström.

Det kommer alltså inte att finnas några Metrotidningar i kollektivtrafiken i Göteborg från och med nästa år?

Nej, det kommer det inte göra.

Har ägarnas uttalanden föranlett någon reaktion från er sida?

Många, inklusive vi själva, tycker att uttalandena är olämpliga och märkliga. Det är klart att vi för en diskussion internt och som jag förstår det pågår även en politisk diskussion. Det är fortfarande oklart om det kommer att föranleda något annat agerande än det som innebär att avtalet löper ut den sista december, säger Lars Backström.

Christen Ager-Hanssen säger att det avslutade samarbetet med Västtrafik inte kommer att drabba tidningen nämnvärt.

– Vi har omkring 10.500 platser där Metro distribueras. Vi kommer alltid att hitta ett sätt att distribuera vår tidning. Vi tar en utmaning i taget. Vi ska sitta stilla i båten, jobba på och ro båten i hamn, säger Christen Ager-Hanssen.

Jonas Lundh, chef för området News & Feature på Metro, säger att han inte vill diskutera affärsuppgörelsen med Västtrafik.

– Jag tänker inte diskutera avtalsfrågor med hänvisning till sekretess. Jag har all respekt för att våra avtalspartners egna beslutsrätt. Men jag hoppas att de besinnar sig lite och tittar på vad Metro faktiskt är för något, säger Jonas Lundh.

– Massa politiker väljer just nu att döma ut vår tidning på grund av vad en delägare har sagt i en intervju. Det gör mig riktigt ledsen. Det finns inte ett uns av ägarstyrning på vår redaktion. Men det är inte så att vi faller och dör om politikerna bestämmer sig för att gå i mål med detta. Vi har ett stort distributionsnät och hoppas att vi finns kvar, säger Jonas Lundh.

Läs mer: Mats Qviberg om uppmärksamheten: ”Fortsätter det så här ger jag bort min andel”

När DN når Mats Qviberg vill han inte kommentera det faktum att flera partier öppnat för att bryta avtalet med SL.

– Det känner jag inte till mer än att jag noterat det. Jag har inga kommentarer. Du får ringa till Christen Ager-Hanssen eller Staffan Erfors och prata med dem. Jag jobbar inte med Metro över huvud taget. Jag har ingen kommentar, säger Mats Qviberg.

I en intervju på tisdagen med Svenska Dagbladet svarade Qviberg på frågan om han skulle vara kvar som ägare för Metro om fem år. Han sade då: "Fortsätter det så här så kommer jag att ge bort min andel till någon som vill ha den".

– Det var mer ett skämt. Folk har ingen humor. Man får ju inte skoja i Sverige, säger Mats Qviberg till DN.

Det var alltså inte seriöst menat?

– Nej, reportern ringde i ett sammanhang där jag bara kände mig alldeles förstörd. Men så skriver ni ju allt jag säger. Det är lugnast att jag inte säger någonting, säger Qviberg.

Läs mer: Martin Jönsson: Vad varje medieägare måste förstå

Christen Ager-Hanssen beskriver de senaste dagarnas händelser som "oerhört tråkiga".

– Jag tycker hela historien är extremt trist. Det är bara att beklaga Mats uttalande, något som Metro över huvud taget inte står bakom. Vi är en politiskt obunden tidning och ska vara det. Och jag vill slåss för en oberoende journalistik.

Hur ska ni återupprätta förtroendet för Metro?

– Det har varit jobbigt och det finns inget annat än att jobba på och visa att vi fortsätter att göra bra saker, att vi vidareutvecklar våra produkter och att vi slår ett slag för en oberoende journalistik, säger Christen Ager-Hanssen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.