Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 00:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/mobelbranschen-moter-framtidens-behov/

Konstrecensioner

Möbelbranschen möter framtidens behov

Bild 1 av 5 Designbaren ”Fun fair” av Fredrik Paulsen
Foto: Jonas Lindström
Bild 2 av 5 ”Pinzo” av David Ericsson för Blå Station.
Foto: Blå station
Bild 3 av 5 ”Terra chair”, Alexander Lervik, Stockholm design house
Foto: Helene Pe
Bild 4 av 5 Bordet ”Figur"av Björn Sundelin, Swedese. 
Foto: Swedese
Bild 5 av 5 Lotus planteringskärn, Anna Kraitz för Nola
Foto: Jann Lipka

Den årliga möbelmässan i Stockholm är i full gång. Annica Kvint tycker att det nu på allvar märks att hållbarhetsaspekten och digitaliseringen av våra arbetsplatser har fått branschen att tänka nytt.

Om allt fler rum blir virtuella, vilka rum ska vi då möblera? På årets version av Stockholm Furniture Fair, den sjuttionde i ordningen, vibrerar en viss oro i luften. En betydande del av möblerna som visas här säljs ju till arbetsplatser av olika slag, och i takt med att gigekonomin och loungemiljöerna breder ut sig måste inte minst kontorsmöbelproducenter reflektera över framtiden. 

Digitalisering och klimatförändringar medför nya tider för möbelföretag, designer, arkitekter och fastighetsägare. I år är det som att insikten sjunkit in: här gäller det att vässa affärsidéerna. 

I Stockholmsmässans pressmeddelande refereras till Greta Thunberg, temat för mässan är ”respekt” och en dominerande del av de många panelsamtal som anordnas behandlar olika aspekter av hållbarhet. 

”Finns det ett kontor bortom molnet?” undrar Tengbom Arkitekter i utställningen ”Re-defining the Office”, som gestaltas av ett stort bord utrustat med ett tak varifrån det då och då pytsas ut ånga i ett symboliskt moln. 

Med kontoret på fickan finns det ingen anledning att lämna hemmet, konstaterar Tengbom, och anar att det aktivitetsbaserade kontorets storhetstid är över. ”Begrepp som öppet landskap signalerar numera fabrik”, konstaterar Linda Camara på Tengbom. ”I framtiden måste arbetsplatserna locka till kreativitet och samarbete på nya sätt.” 

I samma mässhall berättar kontorsmöbelproducenten Edsbyn att de under vinjetten ”Rethink Work” startat ett långsiktigt samarbete med en konsult som ska hjälpa dem att blicka in i framtiden. 

Än så länge symboliseras dock det ”nya”, kreativa arbetslivet av samma typ av loungesoffor, långa bord och flexibla småmöbler som vanligt. Som pallen ”Carry on”, formgiven av Mattias Stenberg och producerad av Offecct. I år uppdaterad med läderhandtag från Tärnsjö Garveri. Däremot är det ingen som pratar om ergonomi längre – vart tog det begreppet vägen? 

Pallen ”Carry On” av Mattias Stenberg för Offecct
Pallen ”Carry On” av Mattias Stenberg för Offecct Foto: Offecct

Olika typer av resurssparande syns däremot både här och där. Plastspecialisten Kartell har snudd på bytt affärsidé. Nyproduktion i det fossilbaserade materialet har fått lämna plats för stolar av tunt trä eller biobaserad plast. 

I Design House Stockholms monter hittar jag också Alexander Lerviks stol ”Terra chair” i laserskuren mdf. Den lanseras under vinjetten ”En stol, tusen fabriker”. Tanken är att ritningen ska gå att ladda ned på nätet, inte minst av det antal fabriker världen över som Design House Stockholm avser att samarbeta med. Svensk design och producent men lokal produktion världen över, alltså. 

Apropå lokal produktion har också den skånska digitala plattformen SPOK (Samtida produktion och konsumtion) expanderat. SPOK, grundad av formgivaren Jenny Nordberg, bidrar med kunskap om lokala tillverkningsmöjligheter, och sedan man fått medel från Tillväxtverket kartlägger nu hemsidan småskaliga tillverkare över hela landet. 

”Cows and trees”, Konstfacks monter i Greenhouse
”Cows and trees”, Konstfacks monter i Greenhouse Foto: Siri Albinsson Svedborg

Även i Green House, avdelningen för unga, oetablerade designer, manas till sans och eftertanke. Inte minst av Konstfack, som döpt sin monter till ”Cows and trees” och visar möbler i svenskt trä och läder. Samma återhållsamhet präglar också till exempel Swedeses monter, där man bland annat finner väl avvägda speglar och bord i ljusa träslag och med inslag av böjträ.  

Men visst rymmer mässan också totala kontraster till detta. NC Möbler visar barnrum i chockrosa och lila och i Blå Stations monter har David Ericssons brutalt sofistikerade knallgula eller gräsgröna stol i rå, tillyxad furu kompletterats med tre låga bord i olika former och storlekar.

För mässans största metamorfos står ändå Fredrik Paulsens designbar i Victoriahallen. ”Fun fair” är en färgkaskad som för tankarna till 1980-talets Memphis-rörelse. 

I fantasin har Paulsen rest till barer på Balearerna, casinon i Las Vegas och nöjesfält på Coney Island. Den annars så anonyma mässhallen har förutom en scen fått en pistagegrön obelisk i form av en stol, dj-bås, egen basar och en restaurang som är en korsning mellan ett grekiskt tempel och en bergochdalbana. 

Så vem behöver barer på Balearerna? Just nu behöver man inte åka längre än till Stockholmsmässan för att känna sig förflyttad till varmare breddgrader. En kort resa helt i takt med tiden.