Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Moderna museet återlämnar konstverk som stals av nazister

Till vänster Oskar Kokoshkas målning “Marquis Joseph de Montesqui-Fezenac”. Daniel Birnbaum, chef för Moderna museet, till höger.
Till vänster Oskar Kokoshkas målning “Marquis Joseph de Montesqui-Fezenac”. Daniel Birnbaum, chef för Moderna museet, till höger. Foto: Moderna Museet, Nicklas Thegerström

Moderna museet lämnar tillbaka målning till arvingarna till den judiska galleristen Alfred Flechtheim. Målningen konfiskerades av nazisterna under 30-talet och kom sedan till Sverige.

I två år har Moderna museet försökt reda ut vad de ska göra med Oskar Kokoshkas målning “Marquis Joseph de Montesqui-Fezenac”. Målningen köptes 1934 av Nationalmuseum och övergick sedan till Moderna museets samling. Nu återlämnar museet målningen till den judiska galleristen Alfred Flechtheims arvingar, som sedan 2016 krävt att den restitueras.

Processen har varit svår men museet har tillsammans med experter lyckats utesluta andra potentiella ägare till målningen, något som tagit tid.

– Vi har inte velat vinna fallet, vi vill bara göra rätt, säger Daniel Birnbaum, chef för Moderna museet till DN.

Att målningen var ett av de verk som stals av nazisterna på 30-talet finns det inga tvivel om i dag. Alfred Flechtheim var en av de som drabbades hårt av nazisternas framfart, men det är ägarförhållandena som varit svåra att reda ut. Bara för att en tavla hänger på en persons galleri betyder det inte att galleristen äger verket. 

– Det finns inget kvitto eller faktura på verket, vilket är absurt att förvänta sig. I krigets kaos och i skuggan av ett folkmord kan man inte begära ut ett kvitto, säger Birnbaum. 

Det som fått Moderna museet att vara säkra på sin sak är att målningen kom tillbaka till Alfred Flechtheims galleri år ut och år in. 

– Det finns en handfull andra potentiella ägare, men steg för steg har vi lyckats utesluta att det var någon av dem. Den starkaste indikationen är att det var Flechtheim själv som ägde verket, säger Birnbaum. 

Målningen kommer inom en snar framtid att försvinna från Moderna museets samling, men det kommer inte att föregås av någon högtidlig ceremoni.

– Det är en otrolig lättnad för oss att bli av med verket. I en statlig samling av modern konst vill vi inte ha något verk som kastar skugga över en i övrigt beundransvärd samling, säger Birnbaum. 

Parallellt med utredningen har museet riktat in sig på ett mer juridiskt spår där de försäkrat sig om att inga eventuella juridiska efterspel drabbar Moderna museet.

Nu granskar Moderna museet den svenska konstnären Nils Dardels målningar. Dardel hade en kärleksrelation med Alfred Flechtheim och var den enda svenska konstnär som ställde ut på Flechtheims galleri. 

– Vi tror inte att det finns några restitutionsfall kopplade till Dardels målningar, eftersom han ställde ut där på 10-talet. Men det kan finnas verk som behölls av Flechtheim och kom till Sverige på fel sätt, säger Birnbaum. 

I efterspelet av processen med Kokoshkamålningen hoppas Birnbaum, tillsammans med Olle Granath som är tidigare chef för Moderna museet och Nationalmuseum, att regeringen skulle tillsätta ett fristående råd för att hjälpa museer i liknande fall. 

– Om vi skulle ha ett råd hade vårt beslut haft en större legitimitet. Nu har vi själva rett ut det här fallet tillsammans med experter. Men jag tror att det kan behövas ett bollplank som kan peka museer i rätt riktning och samtidigt kan Sverige då ha en nationell hållning i dessa frågor, säger Birnbaum.

Kokoshkas målning är den andra målningen som stals under nazitiden som restitueras av Moderna museet. 2009 återlämnade museet en målning av Emil Nolde till den rättmätiga ägarens judiska ättlingar, då det efter en lång process uppdagats att målningen stals av nazisterna under 30-talet. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.