Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Filippa Bark delar publiken: ”Toleransen har blivit så låg”

Humorkaraktären Filippa Bark är en enerverande tonåring. I Melodifestivalen delar hon publiken: vissa hatar henne, andra älskar henne. DN har ­träffat Sissela Benn, kvinnan bakom Filippa.

– Jag har känt på en massa olika sätt de här veckorna. Dels att det inte är så konstigt att folk tycker saker, hela Melodifestivalen går ut på att folk ska tycka! Dels har jag funderat på vad det är med Filippa som provocerar så mycket. Det är inte bara att folk inte gillar det, utan det väcker så starka känslor.

Drygt halvvägs genom årets Melodi­festival står det klart att den stora vattendelaren varken är programledarna eller låtarna. Den som rört upp mest känslor är humor­karaktären Filippa Bark, som dyker upp i sketcher och intervjuar artisterna medan de väntar på resultatet. Filippa är ”Melodifestivalens praktikant”: en störig, lite självupptagen fjortonåring som är mästare på att ignorera dålig stämning. ­Bakom Filippa står komikern och skådespelaren Sissela Benn, och vi sitter nu i en tom matsal på ett hotell i Örebro där den fjärde deltävlingen i Melodifestivalen snart ska avgöras.

För att bli Filippa tar hon på sig ett par glasögon och andra kläder – inga stora åthävor, masker eller något särskilt smink. Men skillnaden mellan Sissela och Filippa är slående och så genomgående att det nästan är svårt att förstå att de är samma person.

– Filippa finns i hela kroppen, munnen, sättet att prata. Jag vill inte göra henne alltför överdriven. Jag vill att man ska känna att det är som en riktig person, känna för henne, fatta varför hon är så störig, säger Sissela Benn.

De senaste veckorna har hon fått både ris och ros. Tittarna tycker antingen att Filippa är det bästa med Melodifestivalen – eller att karaktären förstör programmet. Att Filippa Bark-karaktären skulle bli en sådan vattendelare var inte helt väntat. Sissela Benn uppfann Filippa ­redan när hon studerade teater på en folkhögskola, och rollfiguren har varit med under många år i stora och breda sammanhang: i egna tv-serien ”Centralskolan”, i ”Allsång på Skansen”, som återkommande inslag i pratshowen ”Robins”, i Melodifestivalen 2007.

– Men hon når så många fler nu, och vi var kanske lite naiva. Vi trodde att fler hade koll på Filippas historia, vem hon är. Hon fick ju ingen presentation i Melodifestivalen, ingen bakgrund, och jag tror att folk kanske inte riktigt har förstått hur jag har tänkt med karaktären, säger Sissela Benn.

Vissa av kritikerna menar att Filippa Bark är en drift med människor på autismspektrumet. Vad säger du om det?

– Bakgrunden till Filippa är att hon är en tonåring som har ena foten i barnvärlden, och ena i vuxen­världen. Hon är speciell, men jag har aldrig satt någon diagnos på henne, bara tänkt att hon är som hon är. Hon uppför sig inte enligt normen alla gånger, men jag har aldrig velat driva med det. Det finns en tragikomik, en svärta i Filippa. När jag skapade henne tänkte jag tillbaka på hur det var att vara tonåring, att det är viktigt med status. Hon är en person som är utanför, som är fel. Men i stället för att knäckas av det och försöka anpassa sig har hon bestämt sig för att gå sin egen väg och inte låta sig stoppas av att hon inte uppfyller idealen. ­Andra får anpassa sig. Och om ingen ger henne beröm gör hon det själv.

Sissela Benn pratar om Filippa Bark nästan som om hon vore en verklig person. Filippas historia är lång och brokig, och den störiga fjortonåringen har lyckats med mycket genom åren.

– Hon accepterar aldrig att hon inte kan få det hon vill ha. Hon är ju i Melodifestivalen nu, men hon är ändå inte nöjd. Hon vill vara artist! Hon vill vinna fucking Eurovision! Hon har ett sådant okuvligt driv, ­säger Sissela Benn.

Själv har Sissela Benn hållit sig i bakgrunden under Melodifestivalen. Hon har inte gett intervjuer, försökt att inte läsa för mycket som skrivits om henne – även om hon inte lyckats helt, utan sett en hel del av de hatiska kommentarerna.

– Vissa gillar inte Filippa, fine. Andra älskar henne. Jag behöver inte ta det personligt. Men jag kan ändå känna... gud, vad folk har nära till hat? Åtta minuters medverkan i ett tv-program som kan väcka så starka känslor? Jag har fått en pytteliten smak av det och jag tycker att det är jobbigt, men min tanke går framför allt till dem som blir utsatta för det här på riktigt, år ut och år in. Jag läste om Alexandra Pascalidou nu, och jag tänker på Sannah Salameh på Bolibompa, de får hat som är mycket mer personligt, hat på ett helt annat sätt. Vad är det för människor som blir så provocerade? Som blir så arga över att någon är annorlunda eller säger något man själv inte gillar? Toleransen har blivit så låg att folk vill att det ska utrotas, de skriver att det inte får finnas. Det skrämmer mig.

Vart ska du ta Filippa Bark härnäst?

– Haha, ibland har jag fantasier om att jag ska hoppa på hennes glasögon efter finalen! Jag kommer nog att pausa Filippa ett tag. Jag måste nog stänga in mig och ha en lång workshop, och när jag kommer ut har hon kanske mognat lite, blivit lite annorlunda.

Sissela Benn är född 1980 i Malmö.

Sissela Benn är född 1980 i Malmö. Hon är ståuppkomiker, skådespelare och manusförfattare. 2010 skrev hon dramakomediserien ”I Anneli” där hon spelade två huvudroller. 2011–2013 spelade hon en av rollerna i TV4-komedin ”Kontoret”. 2013 spelade hon Mamma Knota i julkalendern ”Barna Hedenhös uppfinner julen”.

Filippa Bark: Skapades när Sissela Benn studerade på Fridhems folkhögskola. 2006 spelade hon Filippa Bark i pratshowen ”Robins” med Robin Paulsson (som leder Melodifestivalen med Sanna Nielsen). 2007 dök Filippa upp i en mellanakt i Melodifestivalen, och i egna tv-serien ”Centralskolan”.

Aktuell: Som Filippa Bark i Melodifestivalen. Gör också en andra säsong av BBC-radioteatern ”The cold Swedish winter”.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.