Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Hon hyllar livet med orgeltoner

Anna von Hausswolff har flyttat till Köpenhamn och börjat lära sig spela kyrkorgel. Nästa vecka kommer nya skivan.
Anna von Hausswolff har flyttat till Köpenhamn och börjat lära sig spela kyrkorgel. Nästa vecka kommer nya skivan. Foto: Anders Nydam
Anna von Hausswolff har bytt piano mot kyrkorgel. Nya skivan ”Ceremony” är inspelad i Annedalskyrkan i Göteborg.

– Kyrkorgeln har påverkat mitt sound oerhört mycket. Det här är en helt annan skiva än min första, säger hon.

Man hör fåglar kvittra i bakgrunden. Anna von Hausswolff sitter i en sommarvarm park i Köpenhamn och väntar på mitt samtal. Hon har bott i den danska huvudstaden i två år nu. Från början var vistelsen tänkt som en semester hos systern som bor där. Men besöket drog ut på tiden och Köpenhamn har nu blivit ett hem. Det är också här arbetet med uppföljaren till den hyllade debuten ”Singing from the grave” tog sin början. Eftersom pianot var kvar hemma i Sverige, köpte Anna von Hausswolff en synt. På den hittade hon Sankt Peters-orgeln och blev förtjust.

– Jag började sakta men säkert komponera på den, men det tog ett tag att vänja sig vid att spela på en syntorgel i stället för på ett piano. Jag kände mig begränsad, jag är van vid organiska instrument som får klinga ut i rummet. Men sedan blev jag intresserad av kyrkorglar och så småningom föddes en idé om att göra en hel skiva på det instrumentet, säger hon.

Hur lär man sig bemästra en kyrk­orgel?

– Jag är fortfarande något av en amatör, det var bara precis innan vi skulle börja spela in som jag ens fick sitta bakom en. Men jag hade förberett mig väldigt väl. När jag var i Köpenhamn hade jag sökt en massa information om kyrkorglar på internet och i böcker. Det blev lite för svårt för mig att ta mig an projektet på egen hand, så jag letade upp en orgelmakare i Göteborg och frågade om han kunde undervisa mig. Han hade små miniseminarier för mig i sin ateljé.

Som föreläsningar i kyrkorgelspel?

– Haha, ja exakt. Han hade gjort en powerpointpresentation där han gick igenom allting. Det var otroligt pedagogiskt. Vi lyssnade på ljudklipp så att jag skulle lära mig de olika stämmorna i en orgel och vi var ute i Annedalskyrkan och provspelade. Jag nördade verkligen ned mig i mekaniken, så när jag väl satt bakom orgeln kändes det faktiskt ganska naturligt, trots att jag var amatör. Jag hittade min egen stil och det fungerade.

Det har gått strax över två år sedan Anna von Hausswolff släppte sin debut ”Singing from the grave”, ett mäktigt musikstycke som rör sig mellan det dunkla och det rena, mellan död och liv och där hennes elastiska röst bygger stämningar och berättelser. Nya skivan har, ljudmässigt och musikaliskt, tagit en ny riktning. Något som bland annat har sin förklaring i den där kyrkorgeln i Annedalskyrkan, men också, något otippat, av heavy metal-genren drone metal.

– Beroende på hur man ställer in orgeln, så kan man ändra klanger och stämningar, och det finns outtömligt många olika slags ljud. På skivan har jag försökt utnyttja den egenskapen i arrangemangen och jobbat mycket med drömska stora ljudlandskap, samt utdragna, repetitiva klanger som ibland bidrar till lite droniga sekvenser i vissa av låtarna.

Hur kom du i kontakt med drone metal?

– Det är en relativt ny genre för mig. I samma veva som jag flyttade till Köpenhamn började jag lyssna mer på musik som jag inte lyssnat på tidigare. Jag blev bland annat presenterad för dronemetalbandet Earth, som jag tyckte var inspirerande och fascinerande. De är väldigt simpla i hur de spelar och i hur de använder det repetitiva. Man tappar liksom rytmen när man lyssnar, och det blir som en tidlös helhetsupplevelse.

– Sedan var jag på en konsert i en industrilokal här i Köpenhamn som heter Mayhem där jag upplevde mitt livs största konsertupplevelse. Det var ett litet okänt band vid namn Barn Owl som skulle spela. De satt uppe på en pytteliten scen och vi var kanske fem personer i publiken. De framförde ett helt magiskt set, och deras musik var precis det jag behövde, då jag efter en periods trevande äntligen hittade en ingång in till en musikvärld fylld av odefinierbara ljud och ödesdigra melodier.

På ”Ceremony” låter Anna von Hausswolff det instrumentella få ta plats. Hon räds inte att experimentera och låta ljud få ta tid på sig att utvecklas och förändras. Texterna, som på papperet kan framstå som dystra undergångsprofetior, kan lika mycket ses som en hyllning till livet. Hela skivan är tillägnad hennes morfar, som gick bort för ungefär två år sedan.

– Hela idén till skivan växte egentligen fram samma dag som jag tog farväl av honom på sjukhuset. Dock har skivan växt från en simpel hyllning av morfar till en stor hyllning av livet och allt vad det innebär, även död och smärta. Jag har inspirerats av avsaknaden av liv men också av människan och naturens förmåga att återhämta sig och ta sig vidare efter en stor kris. Jag har bekymrat mig mycket över var världen befinner sig just nu och har haft lätt apokalyptiska tankar. Skivan är väldigt kritisk mot människan och vad vi håller på med, men jag ser den samtidigt som väldigt ljus och hoppfull.

Anna von Hausswolff

Bor: I Köpenhamn.

Ålder: 25 år.

Bakgrund: Gjorde sin första stora spelning i Annedalskyrkan i Göteborg under Way Out West 2009. Året därpå släpptes debuten ”Singing from the grave”. Hon pluggade då även arkitektur i Göteborg, nu har hon hoppat av studierna: ” Om du ska bli en god arkitekt måste du lägga 100 procent energi på det och jag lade kanske 25 procent efter ett tag. Nu är arkitektur ett starkt intresse och en hobby, men jag kommer aldrig att bli arkitekt i mitt yrkesliv, tror jag”.

Aktuell: Släpper skivan ”Ceremony” den 18 juli. Spelar bland annat på Stockholm Music & Art i Stockholm den 5 augusti och på Röda Sten i Göteborg den 21 juli.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.