Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Musik

Ken Ring: En gräns har byggts vid tullarna runt ­Stockholm

Ken Ring.
Ken Ring. Foto: Janerik Henriksson / Scanpix

Förorten brinner. Bara för några månader sen brann en bil utanför mitt hus. I många år har jag sett vart det varit på väg. Jag har vetat att det var på gång sedan första gången jag blev misshandlad av polisen.

Då var jag bara elva år. Jag satt handbojad i baksätet på en polisbil i västerort. Jag kommer inte att försvara upploppen, det blir bara så fel. Jag tar avstånd från våldet och tycker synd om de oskyldiga vars egendom förstörs.

Men jag känner verkligen igen frustrationen hos dem som deltar i upploppen. Jag har levt i Stockholms förorter sedan jag föddes. Jag bodde först i Bro som liten och flyttade tidigt till Hässelby, Arab­dalen. När jag blev pappa vid 20 års ålder flyttade jag till Hagsätra/Rågsved för att byta miljö några år och sedan tillbaka till västerort.

Jag har sprungit runt i betongen sedan jag föddes och jag älskar mina områden. Hela västerort är som mitt hem. Husby är platsen där jag för första gången började jobba med musik, på teatern i området. Där lärde jag mig grunderna för musiken som jag sedan skapat. Jag sprang på discon på fritidsgården i Husby varje lördag. I stort sett alla mina barndomsvänner kommer från Tensta, Rinkeby, Vällingby, Grimsta, Kista, Akalla eller Hjulsta. Jag har levt i dessa hoods i hela livet och min musik är en del av förorten.

Men i dessa förorter har jag och många andra också levt som om vi levde i en polisstat. Det är en dold verklighet som jag och andra svenska hiphopartister försökt beskriva i flera år. Jag har blivit misshandlad och kallad ”neger” och själv hållit i stenarna som kastas. Folk måste inse att vi också existerar. Jag valde att föra kampen vidare med min penna. Men dessa ungdomar ser inget annat sätt att göra det på än med stenar. Det är fan dags för makthavarna att reagera och låta oss vara en del av Stockholm och Sverige på riktigt. Det är tragiskt att inte förrän nu så skrivs det om vår situation i betongen. Och det är väl tråkigt att det ska krävas brända bilar och fullt upplopp för att medierna ska uppmärksamma oss. Jag vet att när detta kaos lagt sig så är det vi i förorten som kommer att få städa upp och försöka reparera skadorna. Det har vi alltid gjort. Och då pratar jag inte enbart om de materiella skadorna.

Det har byggts en gräns vid tullarna runt Stockholm, och den kommer om femtio år att bli till en riktig stenmur om inte saker förändras. Samtidigt som man bygger stora feta gallerior i alla hoods så stängs fritidsgårdar och ungdomsställen ner. Det leder till hat! Vi är trötta på att ducka och dölja våra ansikten varje gång en polis kör förbi, trötta på att bli misshandlade av polisen, trötta på att inte ha några alternativ i livet, trötta på att inte ha någon plats där vi kan känna oss trygga, trötta på att polisen stormar vårt hem!

Jag har länge försökt att få till en sorts ”fryshus” i västerort. Med musikstudior, filmskola, kafé och gym. En plats där man kan mötas och skapa i stället för att leva på gatan. Men det har enbart varit motgångar. Det är så synd. För ibland glömmer till och med jag att för om det inte var för det som ytterstadssatsningen som regeringen en gång gjorde så hade inte hela min musikaliska karriär existerat. Men tyvärr i dag är sådana projekt bara myter och gamla legender ute i Hässelby. Och det är i dag bara kriminalitet och droger som är prioriterat.

I dag är hiphop och vår kultur en del av allt i Sverige. Det startade med några grabbar och en dröm. I dag är den uppfylld, mycket för att de en gång i tiden gav oss en chans genom att öppna en musikstudio med statliga medel för många år sedan. Dagens politiker borde ta lärdom från sina föregångare.

Vi lever i en förändrad värld och ett hårdare klimat. Sluta trycka ut oss, välkomna oss med öppna armar. Först då kanske frustrationen lägger sig.

Ken Ring

• Ken Ring är 34 år gammal och har släppt elva album. Debuten ”Vägen tillbaka” kom 1999 och innehöll bland annat hitlåten ”Mamma”.
• År 2007 kom skivan ”Äntligen hemma” som efter en tid av kontroverser och bojkotter åter gav Ken Ring plats i svensk hiphops finrum. I början av 2013 släppte han ”AkustiKEN”, som fick fina recensioner. En efterföljande, intim konsert på Södra teatern fick betyget 4 av DN:s Mattias Dahlström, som skrev ”Men det är faktiskt helt omöjligt att inte känna Kens rättmätiga stolthet över ’Akustiken’ eller drabbas av hans berättelser om sorg och gemenskap.”
• I höst medverkar Ken i TV 4-programmet ”Så mycket bättre" tillsammans med bland andra Lill Lindfors, Ulf Dageby och Titiyo

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.