Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-31 05:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/musik/mannen-har-makten-over-musiken/

MUSIK

Männen har makten över musiken

På landets största bokningsbolag Live Nation sitter inte en enda kvinna i styrelsen. Hos skivjätten Warner är alla i ledningsgruppen män. I en artikelserie granskar DN en skivbransch där männen styr och kvinnorna är undantag.

Samtidigt som den svenska musikbranschen förändras i rask takt och anpassar sig till en ny verklighet har våra största svenska musikbolag fortfarande svårt att få fram sina egna kvinnor till maktpositioner.

Vad betyder det för musiken om kvinnorna knuffas undan? Hur blev det så här? Det är två av de frågor vi ställer i den här artikelserien.

Men först till statistiken. Som staplar och diagram visar saknas det helt kvinnor i den svenska styrelsen för det internationella skivbolaget Sony. Samtidigt finns det bara en kvinna i bolagets ledningsgrupp. Inte heller hos konkurrenten Warner finns det några kvinnor i ledningsgruppen och hos Universal, som är landets i särklass största skivbolag, går det sex män på två kvinnor i ledningsgruppen.

Om man räknar ihop vilka personer som sitter på makten i samtliga ledningsgrupper och styrelser, på våra tio största skiv- och bokningsbolag, så hittar man cirka sextio personer. Bara femton av dessa är kvinnor.

Per Sundin, vd på Universal Sverige, tror trots allt att den skrala könsbalansen är på väg att jämnas ut.

– Jag tror ändå vi är på rätt väg i stort. Vi kommer från en bransch där det brukade vara mycket sämre. Det sker något nu och det är en förstärkning.

Riktigt hur det kommer att visa sig på Universal de närmaste åren kan Sundin inte svara på. Men han menar att det numera efterfrågas nya kvaliteter på de stora skivbolagen.

– I dag behöver bolagen fler personer som är duktiga på analys, insikt och kreativitet eftersom vår bransch förändras mycket. Hos oss är den högsta ansvariga för marknadsgruppen en kvinna, Mia Forsgren, och vi har också Annele Hench-Mortimer Hawkins som arbetar som marknadschef för den svenska avdelningen, säger han.

Live Nation är ett av Europas mäktigaste bokningsbolag. På den svenska avdelningen är nära hälften av de anställda kvinnor, men i styrelsen är samtliga män. Bland ledningsgruppens sex beslutsfattare finns en kvinna. Live Nation äger också bokningsbolaget Luger och tillsammans har de två elva konsertbokare anställda. Ingen är kvinna.

– Ja, det här speglar väl hur det även ser ut på de flesta andra bolag ute i näringslivet, det är mycket män som sitter i beslutande positioner överallt vilket naturligtvis präglar branschen, säger Catarina Oscarsson, pr-ansvarig på Live Nation.

Varför har könsbalansen blivit så dålig på Live Nation?

– Det är väl helt enkelt för att det går trögt i den processen, kanske ska man ha en strategi för det arbetet? En del bolag har en uttalad strategi att om fem år så vill man att det ska se ut på ett speciellt sätt. Jag har inte hört att det pratas om något sådant här hos oss, säger Catarina Oscarsson.

Sedan glansdagarna på nittiotalet har hela musikbranschen tappat enormt i intäkter. Hur man kan ta betalt för musik av en skara konsumenter som vant sig vid snabba och enkla tekniska lösningar, är långt ifrån enkelt.

Vanja Hermele, genusforskare som bland annat granskat mångfalds- och jämställdhetsarbetet inom konst och kultur samt skrivit boken “Konsten – Så funkar det (inte)” menar att en jämnare könsbalans kan vara nödvändig för branschens utveckling.

– Det man bör fråga sig i de här bolagen är vad man vill ha för erfarenheter bland de som bestämmer. Genom att blanda upp kompetensen i styrelsen skaffar man sig bättre förutsättningar för att lösa problem och lägga upp det strategiska arbetet. Världen där ute har förändrats och en rejäl uppdatering ur både jämställdhets- och mångfaldsperspektiv behövs.

Hermele känner även igen liknande problematik från sina rapporter om andra kulturrelaterade branscher.

– Den statsfinansierade musiken med tonsättare, dirigenter och ljudtekniker var absolut sämst på jämställdhet. Jag är inte så säker på att dina siffror är sämre än på andra håll, skulle du titta på filmbranschen så skulle du säkert hitta liknande mönster. Den generella situationen är att kvinnorna finns där pengarna inte finns – i mer experimentella genrer och i mindre bolag, säger Vanja Hermele.