Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-19 01:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/musik/mysfestivalen-som-blev-kontroversiell/

Musik

Mysfestivalen som blev kontroversiell

Bild 1 av 6 Emmabodafestivalen var Sveriges viktigaste festival för indieakter under 90-talet. Besökare har hyllat den stämning som rådde kring arrangemanget. I dag upplevs fokus ligga mer på festen än musiken.
Foto: Elin Berge
Bild 2 av 6 Emmabodafestivalens arrangör Håkan Karlsson har kritiserats för att inte ta jämställdhetsfrågan på allvar. Han vill heller inte svara på frågor om det stöd han fått av nationalistiska sajter som Fria Tider och Samtiden.
Foto: Elis Hoffman
Bild 3 av 6 E-type, Lee Perry och Little Jinder och är några av artisterna som uppträder på årets upplaga av Emmabodafestivalen som pågår 22–25 juli.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 4 av 6 E-type, Lee Perry och Little Jinder och är några av artisterna som uppträder på årets upplaga av Emmabodafestivalen som pågår 22–25 juli.
Foto: Anette Nantell
Bild 5 av 6 E-type, Lee Perry och Little Jinder och är några av artisterna som uppträder på årets upplaga av Emmabodafestivalen som pågår 22–25 juli.
Foto: Anette Nantell
Bild 6 av 6 Skrillex är ett exempel på den nya musikaliska inriktningen som Emma­bodafestivalen fått de senaste åren.
Foto: Robin Marchant Getty

Under 1990-talet var Emmabodafestivalen känd som den mysiga indiepop­festivalen. Älskad av alla, hyllad i medierna och mytomspunnen för sin kärleks­fulla stämning. I dag är festivalen mest omtalad för sexistiska ut­talanden och kontroversiella bokningar. Hur gick det till egentligen?

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in