Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-06 04:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/musik/nils-hansson-hans-signum-var-den-dallrande-flojtstilen/

Kultur

Nils Hansson: Hans signum var den ­dallrande flöjtstilen

För att ha varit en musikant med en så tydlig instrumentalröst som Björn J:son Lindh är det anmärkningsvärt hur mycket av allt han gjorde som inte alls präglades av hans speciella flöjtstil: det där staccato­artade, väsande, nerviga. Men i musiken till ”Mannen på taket” var den central, utan hans dallrande filmmusik skulle laddningen i Bo Widerbergs 70-talsklassiker definitivt ha varit mindre.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in