Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Så tog Taylor Swift makten över Apple

Foto: Eric Jamison/AP

Det tog mindre än 24 timmar för Taylor Swift att få ett av världens största företag att ändra policy.

Så blev 25-åringen en av musikbranschens mäktigaste.

Under söndagen publicerade popstjärnan ett blogginlägg på Tumblr där hon vänligt men bestämt ifrågasatte Apples nya streamingtjänst Apple Music för att inte ersätta producenter, låtskrivare och artister under de tre gratismånader som företaget erbjuder sina användare. Och Apple tog åt sig av kritiken. Bara timmar efter publiceringen meddelade företaget att de ändrar sig – och kommer att betala musikerna.

Frågan kvarstår om hur stora ersättningar det rör sig om. Men en sak är säker – Taylor Swift har lyckats med något som musikbranschen med sina samlade krafter tidigare inte har gjort. Apple är kända för att stå fast vid sina beslut om betalningsmodeller, trots kritik från branschen.

Nu är det ju inte främst Taylor Swift som är i bäst behov av de där pengarna (enligt Forbes är hon god för 400 miljoner dollar) – men Apples beslut har stor påverkan på mindre etablerade artister och indiebolag som är beroende av streamingsajternas utbetalningar.

Taylor Swift skiljer sig från andra popartister. Hon har sin bakgrund i countrymusiken och tog professionella låtskrivarlektioner innan hon släppte sin debutskiva, fylld till brädden av tonårskänslor om olycklig kärlek och gymnasieklischéer till tonerna av traditionell Nashvillecountry, när hon var sexton år gammal. Det internationella genomslaget kom först när Taylor Swift övergav countryn för en mer kommersiell pop i och med den fjärde skivan ”Red” som släpptes 2012.

En av förklaringarna till Taylor Swifts gigantiska framgång är hennes vilja att bli bästa vän med var och en av sina miljontals fans. Hon är en genuin girl-next-door-artist – inte lika kyligt konfrontativ som Madonna och mer mänsklig än konstverket Lady Gaga – som sätter ner foten, vänligt men bestämt, när tidningar ställer frågor om hennes relationer snarare än musiken. Inför förra årets album ”1989” spädde hon på sin bästis-image genom att bjuda in utvalda fans på pizzaparty och förhandslyssning av skivan i sin New York-lägenhet.

Taylor Swifts oklanderliga mediebild har bidragit till att hon gång på gång rankas som en av världens mest inflytelserika artister när Forbes, Time magazine, 4music och andra medier årligen sammanställer sina listor. 

Ur det perspektivet var Taylor Swift förmodligen det bästa som kunde hända Apple. En artig blogg-åthutning, inbakad i smicker om företagets framgångar (”Jag skriver detta med kärlek, vördnad och beundran för allting annat som Apple har gjort”). Medial räckvidd: 59 miljoner Twitterföljare.

Business Insider menar att det är uppenbart att Taylor Swift, i sitt blogginlägg, favoriserar Apple framför andra företag med liknande streamingtjänster (ergo Spotify som Taylor Swift lämnade för ett halvår sedan på grund av gratismedlemskapen som hon ogillade).

När Spotify vägrade följa popstjärnans krav och förhandlingarna gick i baklås (Swifts album går fortfarande inte att hitta på Spotify) framstår Apple mer och mer som vinnaren i streamingkriget genom sin mediestrategiska vändning.

Spotifys försök till en ”Snälla, kom tillbaka”-spellista gör det tyvärr inte.

Bilder i text: Sweedler / Shook / Splash News

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.