Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Tove Styrke: Det kommer bli en jäkla kul åktur

Tove Styrke.
Tove Styrke. Foto: Anette Nantell

När Tove Styrke var på väg mot toppen av sin karriär rasade allt. Men nu är hon tillbaka, starkare än någonsin.

I ett avlägset hörn av världen där marken är roströd och kylan biter sig fast i huden drar Tove Styrke och hennes två tjejkompisar runt i övergivna byggnader. I det karga landskapet som utgör Svalbard ger de utlopp för sin frustration genom att slå sönder en bil med en slägga och ladda gevär för att ta sig an potentiella fiender.

Samtidigt sjunger Tove om ”the empire”, hennes benämning för det manliga imperium, patriarkatet, som sitter på all makt och styr världen. Låten ”Borderline”, och videon till den, är hennes feministiska kampsång. Det är också en sorts nystart för en artist som har hittat sig själv, både privat och musikaliskt.

Men det krävde ett nära möte med den berömda ”väggen”.

Tove Styrke16 år gammal sökte Tove till ”Idol”. Hon kom ”bara” trea i tävlingen 2009, men när hennes debutalbum släpptes året därpå visade hon sig vara den verkliga vinnaren. Albumet sålde platina. Singlarna ”Million Pieces”, ”White Light Moment” och ”Call My Name” var bland de tio mest spelade låtarna på P3 både 2010 och 2011.

Vägen framåt tycktes ligga öppen. Den viktiga marknaden Tyskland bestämde sig för en storsatsning. Albumet gavs ut där på nytt med ett par nyinspelade låtar. Hon började resa mellan Tyskland och Sverige. Då plötsligt tog allt stopp. Efter två års intensivt arbete och resande, med ständigt nya städer och nya tv-studior, fanns ingen ork kvar.

– Jag minns ett framträdande i Schweiz där jag var med på en gala för deras motsvarighet till Victoria’s Secret. Jag satt ovanpå en bil som kom upp ur golvet samtidigt som jag sjöng omgiven av underklädesmodeller. Jag tänkte, vad är det här? Vad håller jag på med? Jag gjorde en massa saker men fattade inte varför jag gjorde dem. Då kände jag att jag behövde pausa, landa lite och hitta mig själv.

Hon ställde in en planerad turné i Sverige med flera stora festivaler inbokade. 19 år gammal blev hon sjukskriven. Hon övergav musikbranschen, lämnade Stockholm och flyttade tillbaka till sin uppväxtstad Umeå.

– Jag hade i första hand varit artisten Tove Styrke under en lång tid, och att plötsligt ta bort allt det, vad var kvar då? Då var det bara jag kvar och jag visste inte riktigt vem det var. Jag kände inte riktigt mig själv som vuxen. Bara det att gå ut på en klubb hade jag aldrig gjort utan att vara den som stod på scenen. Att ta den pausen var på många sätt direkt avgörande för att jag överhuvudtaget skulle kunna fortsätta som artist.

Toves första starka musikupplevelse fick hon som 10-åring. På en maskerad hade en kompis till henne kommit med håret i knutar, precis som den isländska sångerskan Björk. Tove blev så nyfiken att hon började lyssna intensivt på hennes musik.

– Jag minns att vi åkte bil till Hemavan en gång och att jag hade bränt en massa Björk-musik på en skiva som jag lyssnade på i min portabla cd-spelare. Vi åkte genom det vackra karga norrländska landskapet och det funkade så bra med musiken. Då plötsligt förstod jag hur musik kan skapa känslor i kroppen.

Tove växte upp i en kreativ familj i Umeå. Mamma var dansare, storasystern likaså, farfar spelade i dansorkester och jazzband, och pappan var även han musiker.

– Om jag ens andades att jag till exempel ville spela bas så släpade pappa hem en bas och en förstärkare. Han ville verkligen att jag skulle bli bra på ett instrument. Och självklart blev jag inte det, säger Tove och skrattar högt.

Tove Styrke– I vuxen ålder kan jag tycka att jag var dum när jag var yngre, att jag inte tog mig tiden att lära mig ordentligt, för jag har faktiskt ganska lätt för det. Men att vara bra på musik från början kan vara vanskligt, det gjorde mig lite bekväm. Medan alla andra, som inte hade lätt för det, övade och övade för att bli bra, latade jag mig och helt plötsligt har vi blivit vuxna och de har blivit yrkesmusiker medan jag kan ta några ackord på en keyboard.

Att Tove växte upp i just Umeå, en kreativ stad där kultur alltid fanns tillgänglig oavsett om det handlade om att åka till Hamnmagasinet och trycka t-shirts eller gå på spelningar på Scharinska villan, har färgat hennes kärlek till musiken. I skolan gick hon också i musikklass på högstadiet och i gymnasiet, men hon hade svårt att trivas i den miljön.

– Jag funkade inte så bra i skolan. Jag gick i montessori de första åren och där gick det bra. De andra eleverna kallade oss ”Montesäri” och tyckte vi var kufar, men det nyttiga med montessoripedagogiken var att man fick välja det man var intresserad av och hade mer frihet. I den vanliga skolan har det inte funkat lika bra för mig. Jag har haft svårt att ta in information. När jag läser något jag är intresserad av läser jag fort, men när jag ombeds läsa något tråkigt kan det ta lång tid för mig att ta in det.

Det är inte dyslexi?

– Nej, inte dyslexi. Det låter kanske bortskämt, men när jag är motiverad så är det inga problem. Till exempel när jag ville in på musiklinjen på gymnasiet pluggade jag jättehårt för att komma in och då fick jag typ högsta betyg i allt. Om jag brinner för något kan jag läsa hur många böcker som helst, men om jag inte tycker det är kul tar det aslång tid.

Värst är nästan de män som kallar sig feminister, som på något sätt har fattat läget, men som ändå använder sin position för att förtrycka andra.

 

När Tove var 16 år blev hon uppringd av TV4 som tyckte att hon skulle söka till deras musiktävling ”Idol”. De hade fått ett anonymt tips och ett klipp från en skolavslutning där Tove sjöng Whitney Houstons ”The Greatest Love of All”. Kort därefter stod Tove framför jurymedlemmen Anders Bagge.

– Jag gjorde inte så bra ifrån mig. Jag var ganska säker på att de skulle göra ett lustigt klipp av min audition. Att jag var den snygga tjejen som inte kunde sjunga. Så jag blev förvånad när de skickade vidare mig. Jag bara väntade på att åka ut, men så fortsatte jag gå vidare och vidare. Och till slut stod jag i livesändningarna och då var det för sent att dra sig ur.

Att som 16-åring lämna sitt hem och kastas in i en tv-produktion där allt en gör bedöms av miljontals tittare var inte helt lätt för Tove och hon kämpade med att hantera situationen.

– Jag tänkte inte ”åh de älskar mig, nu ska jag bli stjärna”, tvärtom var det snarare en krissituation om hur jag skulle hantera det. Jag nojade över hur produktionen skulle porträttera mig. Jag var väldigt medveten om att det enda de ville göra var ”bra tv” och vad skulle då det innebära? Men jag tror att min kritiska inställning gjorde att jag inte sveptes med för mycket.

Tove åkte ut ur tävlingen precis innan finalen, men besvikelsen omvandlades snabbt till lycka när hon fick ett skivkontrakt. 17 år gammal hoppade hon av gymnasiet och flyttade till Stockholm för att påbörja arbetet med sin första skiva.

– Jag har sedan dag ett haft ett väldigt bra samarbete med mitt skivbolag och de som arbetar där. De har förstått mig från början. Det var aldrig tal om att kasta in mig till en superproducent för att skapa hits, utan jag fick lov att hitta mitt eget uttryck. Jag tror inte att det är så vanligt när man kommer just från ”Idol” där man mest förväntas tjäna in pengar till skivbolaget.

Tove skrev skivan ihop med namn som Lykke Li, Janne Kask och Adam Olenius från Shout Out Louds. Både singlarna och skivan klättrade högt på topplistorna när de släpptes. Hon tog hem priset som Årets nykomling i P3 Guld samt nominerades för Rockbjörnen i kategorierna Årets kvinnliga liveartist och Årets nykomling.

– Den första vändan när vi var ute och spelade och promotade var så himla kul. Jag hade nog inte fattat tidigare att man faktiskt kunde ha det här som jobb, att jag kunde få göra det varje dag och få betalt för det. Det var fantastiskt.

Tove Styrke

Men efter två års intensivt arbete och resande började det tära på kropp, psyke och motivation. Till slut höll det inte längre. Tillsammans med skivbolaget och sin familj valde Tove att ta en paus och ställde in sin planerade turné.

– Jag hade inte kunnat ta det beslutet själv. Jag ville inte göra folk besvikna. Jag kände mig kass, och var tvungen att erkänna för mig själv och andra att jag inte klarade av mer. Det var en otrolig lättnad att bara kunna åka hem till Norrland och andas ut.

Den första tiden tillbaka i Umeå gjorde hon ”absolut ingenting”. Hon bodde hos vänner, gick på spelningar och försökte lära känna sig själv. Långsamt kom suget efter musiken tillbaka.

– Det var faktiskt svårare än jag trodde att göra ingenting. Jag började bli rastlös. Efter ett tag när jag gick på spelningar började jag tänka på vad jag skulle göra med det scenutrymmet. Den kreativa hjärnan gick i gång igen. Rastlöshet och tristess är det bästa för kreativiteten ibland. Det är som på slutet av sommarlovet när man var liten då man faktiskt började längta efter skolstarten. Lite så kändes det.

Efter knappt ett år i Umeå var hon redo att återvända till musiken. Hon flyttade tillbaka till den lilla etta hon hade kvar i Stockholm. De nya låtar hon började skriva bar prägel av uppbrottet och uppvaknandet pausen från musiken hade gett henne.

– Jag hade som mål att verkligen lära mig att skriva texter. Det är inte supersvårt att skriva en text som rimmar och låter fint, men det är jättesvårt att skriva en text som rimmar och låter fint men även kommer inifrån en själv. En text som faktiskt betyder något och där man lämnar ut sig själv.

Tove StyrkeMånga av låttexterna på det kommande albumet ”Kiddo” har starka feministiska budskap. Toves comebacksingel, ”Even If I’m loud It Doesn’t Mean I’m Talking To You”, som kom förra året, är en kaxig uppgörelse med självgoda manliga rockgubbar som fnyser åt kvinnliga popartister. Och låten ”Borderline” handlar om att revoltera mot ett samhälle som styrs av män och peka finger åt alla begränsande hierarkier.

– Under min paus blev jag tvungen att reflektera kring vem jag är i den här världen, då blev det mycket feministiska reflektioner. Jag läste mycket och lyssnade till exempel på Caitlin Morans ”How To Be a Woman” som ljudbok och blev helt förälskad. Det blev viktigt för mig att få med allt det här i musiken. Det är ett sätt att bearbeta mina känslor.

Vad är det för känslor?

– Att som kvinna inte bli respekterad, att bli klappad på huvudet, att inte tillåtas ta plats i sociala sammanhang. Det provocerar mig extremt mycket. Överhuvudtaget att folk förväntar sig mindre av mig för att jag är kvinna och ung. Det gör mig så jävla förbannad. Värst är nästan de män som kallar sig feminister, som på något sätt har fattat läget, men som ändå använder sin position för att förtrycka andra.

Toves nya album, ”Kiddo”, släpps i juni och är producerat av Johan T Karlsson, alias Familjen, känd från senaste omgången av ”Så mycket bättre”. Bland låtskrivarna, som Tove har samarbetat med, finns namn som Janne Kask, Annika Norlin och Linnea Henriksson. I sommar väntar en turné både i Sverige och utomlands.

– Det känns nästan som att jag debuterar nu, fast på helt andra villkor och på en helt annan grund att stå på. Jag har inte förändrats och blivit en helt ny person, utan snarare har jag lärt känna mig själv mer och kan uttrycka det bättre i musiken.

Hur ska du se till att du inte bränner ut dig igen?

– Jag har en helt annan grund att stå på numera och jag vill göra allt i rätt ordning. Jag vill jobba mig till en större publik. Jag vill hålla på med musik länge och kunna komma tillbaka med skivor och ha en publik som möjliggör det. Hur långt jag kan komma vet jag inte, men det kommer att bli en jäkla kul åktur!

Linus Fremin
linus.fremin@dn.se

Foto i text: Anette Nantell, som säger så här om fotograferingen:  

”Tove Styrke säger direkt att hon inte gillar när fotografer ständigt upprepar att hon är snygg, fattar precis, så jag låter bli. Men biter mig i tungan, eftersom hon blir så galet snygg på bild.”

Fakta. Tove Styrke

Namn: Tove Anna ­Linnéa Östman Styrke.

Ålder: 22 år.

Bor: I en lägenhet i Hägersten.

Familj: Två föräldrar, två syskon, en hund och en sambo.

Bakgrund: Slog 2009 igenom i TV4:s musikprogram ”Idol” efter att ha blivit upptäckt av jurymedlemmen Anders Bagge. I tävlingen slutade hon på en tredjeplats, efter vinnaren Erik Grönwall och tvåan Calle Kristiansson. 2010 släpptes hennes första singel, ”Million Pieces”, som är skriven av Adam Olenius från Shout Out Louds och Lykke Li. Hennes debutalbum, ”Tove Styrke”, kom senare det året. Hon vann kategorin ”Årets nykomling” på P3 Guld 2011 och var även nominerad till ”Årets kvinnliga liveartist” och ”Årets nykomling” på Rockbjörnen 2011.

Aktuell med: Nya albumet ”Kiddo” som släpps i juni. Ska i vår och sommar turnera i USA, Danmark, Tyskland, Frankrike, Holland och Sverige.

Min förebild: Patti Smith. Jag vill också vara nyfiken fortfarande när jag snart är 70 år. Hon har en helt otrolig nerv och en närvaro när hon sjunger och har skrivit helt fantastiska texter.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.