Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Musik

Unga skivköpare väljer vinylen

Vinylskivans attraktionskraft har nått de unga skivköparna under 30 år. Det visar en ny rapport, som också målar upp en fortsatt stigande försäljningskurva för formatet.

Vinylskivan var nere för räkning i mitten av 00-talet men reste sig på 9 och lockar nu även unga musiklyssnare. En färsk undersökning som gjorts på uppdrag av musiktjänsten WiMP visar att sex procent av svenskar under 30 år lyssnar på vinyl minst en gång i veckan. Men till nästa år har den procentsiffran fördubblats, enligt de svar undersökarna fick.

– Den här positiva utvecklingen med ökad efterfrågan på vinyl har pågått i ett par år nu och har ökat ännu mer på senare tid. Både bland unga artister som vill trycka upp sin musik på vinyl och unga som vill köpa vinyl, säger Carl-Johan Viktor som är Sveriges och Nordens enda vinylpressare genom sitt företag Vic-Tone Records i Urshult.

Han startade sitt företag nästan som en hobby för sju år sedan, men har de senaste fem åren sysslat med att pressa upp vinylskivor på heltid.

– Jag har jobbat ensam, men nu ska jag faktiskt utöka, säger han.

WiMP:s undersökning, som vill ge en bild av hur svenska folket lyssnar på musik, visar att den strömmade musiken tar större och större andel. 7 av 10 svenskar strömmar musik varje vecka numera.

– Ett problem som vi måste försöka lösa är att betalningsviljan inte ökar i samma takt, säger Fredrik Nyström, vd på WiMP i Sverige.

Han är inte orolig för att det stadigt ökade intresset för vinylen har någon betydelse för lyssnandet på strömmad musik.

– Nej, man kan ju inte ta med sig vinylen på bussen. Vår undersökning visar att det är cd-skivan som tar stryk och som dyker i köpintresse. Det har i stället kommit en nyfikenhet bland unga för vinylskivan. Den har också ofta ett konstnärligt värde med snygga omslag som kan ramas in på väggen. Vinylskivor har också ett samlarvärde, tror Fredrik Nyström.

Vinyl är ett musikformat som funnits sedan slutet av 1940-talet. Dagens färskpressade skivor är gjorda av exakt samma sorts pvc-plast som de gamla.

– Och görs på samma gamla skivpressar som från förr. Mina är från 70-talet och konkurrenterna ute i Europa har lika gamla pressar, säger Carl-Johan Viktor.

Att sia om framtiden för de gamla musikformaten cd och vinyl kan vara vanskligt. Musikjournalisten Lars Nylin som skrivit om musik i olika medier sedan 80-talet och som i dag är chefredaktör för webbtidningen Musikindustrin, tror inte att något nytt "fysiskt" musikformat väntar runt hörnet.

– Att intresset för vinylen kommer att öka och öka är väl knappast troligt, men den, och cd-skivan, kommer nog länge att vara de enda alternativen för dem som vill ha något att hålla i. Men det är ju ändå så att rent grafiskt är en vinylskiva mycket snyggare än en cd-skiva. Ett vackert vinylomslag ger stort intryck. Snygga cd-omslag blir en kort diskussion, säger Lars Nylin.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.