Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Musik

Virtuellt popsnöre blir filmstjärna

Popstjärnan Hatsune Miku fyller arenor i Japan och hennes musikvideor får miljontals visningar på nätet. Nu ska hon bli filmstjärna på Sapporos kortfilmsfestival. Trots att hon inte existerar i verkligheten.

Kön ringlar sig runt kvarteret vid Nokia Theatre i Los Angeles. Det är kvällen den 2 juli 2011 och den japanska popstjärnan Hatsune Miku är i stan för att ge sin första konsert i USA.

I Japan är Hatsune Miku en megastjärna. Hon uppträder regelbundet inför fulla hus, har medverkat i reklamfilmer och det finns tecknade serier och datorspel med henne som huvudkaraktär.

I Los Angeles är hon fortfarande relativt okänd, men publikens entusiasm går inte att ta miste på. Biljetterna sålde slut på mindre än två veckor.

Snart är konsertlokalen fylld. ”Miku! Miku! Miku! Miku!” ropar publiken i takt. Stroboskopljusen blinkar och bandet på scen börjar spela de första tonerna ur hitsingeln ”World is mine”. När Hatsune Miku gör entré – bara 16 år gammal men med samma självsäkerhet som vilken annan popstjärna som helst – blir jublet öronbedövande.

Det är egentligen bara en sak som skiljer Hatsune Miku från andra popstjärnor. Hon finns inte på riktigt. Hon är inte en verklig person utan en röst i datorprogrammet Vocaloid, en synthesizer från Yamaha, framtagen för att simulera människoröster. De enda verkliga personerna vid en Hatsune Miku-konsert är kompbandet, teknikerna och publiken. Stjärnan själv närvarar i form av en animerad 3d-figur som projiceras på en duk.

Hatsune Mikus röst och utseende ägs av det japanska medieföretaget Crypton Future Media. Till produkten hör en kort personbeskrivning (Hatsune Miku är 16 år gammal, 158 centimeter lång och väger 42 kilo) samt ett röstomfång och en rekommenderad musikstil. (Hatsune Miku sjunger helst pop- eller dansmusik med ett tempo på 70–150 bpm.)

I sommar har karaktären funnits på marknaden i fem år. För att fira födelsedagen satsar hon nu på en filmkarriär. Eller rättare sagt gör kortfilmsfestivalen i japanska Sapporo, hennes och Crypton Media Futures hemstad, det åt henne.

Festivalen har inrättat en avdelning och ett pris för filmer där alla röster är syntetiskt skapade med samma mjukvara som hennes låtar. Programmet innehåller fler karaktärer, men det råder ingen tvekan om vem som är den stora stjärnan.

– De flesta fokuserar på Hatsune Miku, säger festivalchefen Takashi Homma som just håller på att gå igenom bidragen.

De spänner från sockersött animerade musikaler i miniatyr till filmade musikvideor, allt ljudsatt med den karaktäristiskt ljusa sång som Vocaloid-programmet spottar ur sig. De flesta filmer är animerade med enkla program. Några är filmade med kamera. Båda varianterna är tillåtna, så länge rösterna inte kommer från en människas mun.

De filmer som juryn väljer ut kommer att visas på festivalens största biograf.

– Bidragen kommer från både amatörfilmare och vanliga filmmakare, säger Takashi Homma och tillägger att många arbetar helt på egen hand.

Att många arbetar på egen hand är mer regel än undantag i de här sammanhangen. Crypton Future Media skriver eller producerar nämligen inte några låtar till sin virtuella popstjärna. I stället är det upp till hennes fans att bistå med det.

Genom att knappa in en sångtext och tonföljd är det en smal sak att få Hatsune Miku att framföra en låt. Det är sedan fritt fram för användarna att sprida resultatet via internet, ofta via den Youtube-liknande videosajten Nico Nico Douga. När det är dags för livekonsert samlar arrangören helt enkelt ihop de mest populära låtarna, skapar en setlista och låter en projicerad Hatsune Miku framföra den inför publik.

Till exempel så skrevs ovan nämnda ”World is mine” av en man med pseudonymen ”Ryo”. Han är ungefär så långt ifrån en uppmärksamhetstörstande popstjärna man kan komma. Själv håller han sin ålder och identitet hemlig.

”De flesta musiker är proffs som aktivt jobbar på sin karriär. Jag laddade bara upp en låt på Nico Nico Douga utan särskild anledning”, sa han i en sällsynt intervju med tidningen Japan Times.

Samma sak gäller för filmerna. Genom att bara tillåta sång och ljud från Vocaloid-programmet får alla som deltar likartade förutsättningar. Stora budgetar och berömda skådespelare ger ingen större fördel när både ljudspår och film skapas med program som säljs i vanliga butiker.

En av de som såg Hatsune Miku uppträda den där kvällen i Los Angeles var Alex Leavitt. Han är forskare vid University of Southern California med inriktning på kultur, media och digital kommunikation. Framför allt är han är intresserad av hur internet påverkar produktionen av kreativa verk och förändrar hur vi förhåller oss till populärkultur. Hatsune Miku är ett av hans viktigaste studieobjekt.

– När man talar om film, musik eller spel så sker det kreativa skapandet typiskt sett långt ifrån användaren, säger Alex Leavitt.

Det gäller inte Hatsune Miku. Att vara ett fan handlar lika mycket om att göra musik med hennes röst som att lyssna andras låtar. Företaget som skapade karaktären släpper därmed kontrollen över hennes framtoning.

– Det är genom tolkningarna hon får en bakgrund, en personlighet, en smak och i slutändan en personlighet. Men ingen enskild person kontrollerar hela produktionen.

Alex Leavitt kallar det för ”open source culture”. Med det menar han populärkultur som skapas i symbios mellan upphovsmän och användare. Den amerikanske akademikern Lawrence Lessig har myntat begreppet ”read/write culture” för ungefär samma sak. Båda pekar de på en form av kulturproduktion där uppdelningen mellan skapare och konsument luckras upp.

Hatsune Miku är djupt rotad i den japanska mangakulturen. Visst finns virtuella popstjärnor även i väst, Damon Albarns projekt Gorillaz har till exempel gett konserter i form av animerade figurer. Men skillnaden är att det där finns en person som skriver och spelar musiken. Frågan är om en helt virtuell popstjärna som Hatsune Miku kan få ett brett genomslag i väst.

Alex Leavitt berättar om en anime-mässa i USA där 2500 fans fick frågan om de var sugna på ett program som kan göra Hatsune Miku-låtar på engelska. Publiken blev helt till sig.

– Men när de fick frågan om de var intresserade av amerikanska producenter räckte högst ett dussin upp en hand. För mig visar det hur japansk Hatsune Mikus image och kulturen runt henne fortfarande är.

Höjdpunkter i karriären

2007: Hatsune Miku föds, i form av ett tillägg till programmet Vocaloid 2.

2008: Programmet MikuMikuDance släpps. Det är ett slags 3d-program som låter karaktären dansa till sina låtar.

2009: Hatsune Miku genomför sin första konsert. Hon spelar två låtar inför 25 000 personer på Re:bridge, en årlig konsert med animetema.

2011: Första konserten i USA, vid Anime Expo-mässan i Los Angeles.

2012: Sapporo kortfilmsfestival instiftar sitt pris i kategorin CGM, “consumer generated media” – i praktiken en tävling i Hatsune Miku-filmer.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.