Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Musikerförbundet: De borde sitta bakom lås och bom

00:59. Underhållare på Tallink Silja går utan betalning. Fakturor på 1,9 miljoner har enligt uppgift inte betalats ut. Hör musikernas dolda inspelning.

Personer som arbetat med underhållningen på Tallink Siljas båtar har inte fått avtalad ersättning. Det avslöjade DN igår. Per Herrey, förbundsjurist på Musikerförbundet, kallar arrangörsbolagets agerande ”förfärligt”. Han lägger även skulden på Tallink Silja.

Som DN kunde visa under onsdagen saknar minst 70 personer hela eller delar av sin avtalade ersättning efter att uppträtt på Tallink Siljas fartyg. Detta enbart under 2016. Enligt uppgift till DN har artister och scenarbetare saknat avtalad ersättning redan 2013. Tallink Siljas ledning ska då ha blivit informerade om situationen. Personerna som uppträtt har bokats genom ett externt bolag.”

Per Herrey är i sin roll som förbundsjurist på Musikerförbundet van att möta oegentligheter i branschen. Men situationen på Tallink Silja är ovanligt omfattande, säger han.

– Det här är en riktig röta. Hela gänget borde sitta bakom lås och bom. Det är inte någon slump att det blivit som det blivit.

Per Herrey.
Per Herrey. Foto: Paul Hansen

Han är frustrerad över att Tallink Silja inte agerat tidigare.

– Den här arrangörsgruppen fick ett omfattande uppdrag, de ansvarade säkert för ett antal bokningar varje dag under flera år. Att Tallink Silja då inte gör någon bakgrundskoll på dem alls, hur seriöst är det?

Hur vanligt är detta?

– Vi ser mycket av de här avarterna. Det är ofta starka företag mot mindre aktörer och många vågar inte stå upp för sin rätt. Man är rädd för att framstå som en bråkstake. Det utnyttjas i viss mån.

Varför i just musikbranschen?

– I den här branschen ska man leva på sitt artisteri och ens person är en stor del av varumärket. Då är man väldigt känslig för att exponeras i den här typen av sammanhang. Många är rädda för att inte få fortsatta jobb.

Har ni haft problem med Silfverskiöld tidigare?

– Michael Silfverskiöld är en följetong som pågått i många år. Han är en känd bedragare i branschen. Därför är det makabert att Tallink Silja hävdar att de inte har haft koll. Det ska de ha haft enligt min mening. Resultatet av detta är förödande.

Vad kan man göra åt sådana här problem?

– Det finns en lite för snäll inställning från artister och musikers sida, de tänker att det ska lösa sig självt. Men om de kommer till oss så gör vi alltid en bakgrundskoll på personerna de ska jobba med.

Ni får ibland kritik för att vara tandlösa.

– Tyvärr tror en del att vi är en sorts myndighet som kan rädda hela världen från alla sådana här företeelser. Så fort det händer något pekar medlemmar, och icke-medlemmar, finger hit och säger ”varför har inte ni gjort någonting?” Men om vi får information i tid så tar vi tag i det.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.