Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-02 23:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/musikvarlden-flyttar-in-i-tv-spelen/

Dator- och tv-spel

Musikvärlden flyttar in i tv-spelen

Bild 1 av 3 Datorspelet Fortnite fungerar nu som konsertplats för artister som Travis Scott och Marshmello.
Foto: Alamy
Bild 2 av 3 Svenska Refused spelar det fiktiva bandet ”Samurai” i kommande spelet ”Cyberpunk 2077”.
Foto: Dustin Rabin
Bild 3 av 3
Foto: Cecilia Larsson

Travis Scotts konsert i datorspelet ”Fortnite” lockade 25 miljoner åskådare.  Svenska Refused spelar härnäst ett fiktivt band i kommande ”Cyberpunk 2077”. Att musiker ger sig in spelvärlden är inget nytt, men blir allt vanligare i en värld där det är allt svårare att få betalt för sin musik. 

TT Text

Allt började redan på nittiotalet när popstjärnan Michael Jackson släppte ett spel baserat på hans megahit ”Moonwalker”. Sedan dess har fler artister hängt på trenden med egna datorspel. Aerosmith, Kiss och Motörhead är bara några exempel på musiker som använt mediet som en förlängning av sin marknadsföring.

En artist som satte en egen tvist på trenden var David Bowie. 1999 medverkade han i äventyrsspelet ”Omikron: The nomad soul”. Dels som kompositör bakom dess soundtrack, men också som fiktiv artist inuti spelet. Hans tanke var att förmedla en ”mer emotionell subtext” till upplevelsen.  

I dag är det betydligt vanligare att musikartister licenserar ut sin musik till olika spelföretag. Att medverka i soundtracket till sportspel som ”Fifa” och ”NBA 2k” garanterar en ny publik och miljontals lyssningar. Men det finns även artister som i dag väljer att ha mer framträdande roller i spel, precis som Bowie på 90-talet.

Travis Scotts konsert i datorspelet ”Fortnite” lockade 25 miljoner åskådare.
Travis Scotts konsert i datorspelet ”Fortnite” lockade 25 miljoner åskådare. Foto: Epic Games/Fortnite/MEGA

Det svenska hardcorebandet Refused är ett exempel på denna trend. Det tvärarga Umeåbandet medverkar i det kommande spelet ”Cyberpunk 2077”, som det fiktiva punkbandet Samurai. Det är första gången sångaren Dennis Lyxzén medverkar i ett spel. Han berättar att processen med att spela in låtar för det nya spelet skilde sig från det bandet annars är vant vid. 

– Under inspelningen fanns det bland annat en producent som dikterade hur musiken skulle låta för att passa spelets narrativ och framtidsmiljöer, säger han när DN når honom på telefon. 

Dennis Lyxzén fick även ta hjälp av en expert på språk. Han gör enbart sångrösten till Samurais frontfigur Johnny Silverhand som i spelet gestaltas av skådespelaren Keanu Reeves. Språkexpertens roll blev att matcha artistens röst med Reeves – något Lyxzén tyckte var jobbigt. 

Vad är den huvudsakliga skillnaden mellan Refused och Samurai?

– Samurai är ett fiktivt band specifikt för ett tv-spel. Vi skrev låtarna ur det perspektivet och det är inte Refused, även om vi spelar dem. Det märks främst på texterna och musiken, svarar han. 

Trots skillnaderna jämfört med en vanlig skivinspelning nämner Lyxzén samarbetet kring spelet som en ”lättsam och kreativ process”. I vanliga fall tar Refused flera år på sig att släppa ny musik. Ofta med ”tjafs och dramatik” inblandat. 

I fallet med ”Cyberpunk 2077” tog det dem bara två veckor att slutföra allt.

– När vi fick lajva och spela andra karaktärer tog det bort trycket vi annars har när vi ska vara oss själva, berättar han. 

Vad gör just er musik lämpad för det futuristiska scenariot i Cyberpunk 2077?

– Både regissören och kompositören för spelet är Refusedfans. Och har man en gång gjort en skiva med namnet ”The shape of punk to come” så kanske man kvalificerar sig för att representera en sorts framtidsidé om vad punkmusik skulle kunna vara, säger Dennis Lyxén och skrattar.

Tror du att musikartister som medverkar i spel kommer att bli ännu vanligare i framtiden? 

– Det kan jag inte sia om. Men egentligen är det inte så konstigt att artister väljer samarbeten över gränserna. Det är ju allt svårare att leva som konventionell musiker i dag, då marginalerna blir mindre för varje år, påpekar han och tillägger:

– Dessutom omsätter ju spelindustrin dubbelt så mycket som filmindustrin. Det finns både pengar och möjligheter där. Så det är klart att vissa utnyttjar möjligheten att synas virtuellt inuti spel och framföra sin musik där. 

En annan artist som nyligen uppträtt som virtuell avatar är rapparen Travis Scott. Under en helg nyligen framförde han fem konserter inuti datorspelet Fortnite. Konserterna sågs av 27,7 miljoner unika spelare världen över och blev ett nytt publikrekord. 

I en intervju med TT menar Daniel Johansson, forskare inom musikindustrins utveckling vid Linnéuniversitetet, att detta bara är början. 

– Teknikmässigt har det plöjts ner en massa pengar för att kunna göra det här, och det är först nu som tekniken är tillräckligt billig och vi har processkraften i våra ”devices”, säger han.