Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-21 06:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/mysteriet-pa-greveholm-kan-bli-vr-spel/

Kultur

”Mysteriet på Greveholm” kan bli vr-spel

Ett äldre spel baserat på ”Mysteriet på Greveholm”.
Ett äldre spel baserat på ”Mysteriet på Greveholm”. Foto: Lars Andersson/TT

Skaparna bakom ”Mysteriet på Greveholm” har startat en insamling för att kunna utveckla ett vr-spel som utgår från den kultförklarade julkalendern, rapporterar Sydsvenskan.

Rätta artikel

– Vi gör ett realtidsspel där du kan undersöka allt och vara i Greveholmsmiljön. Allt ska moderniseras och vi bygger det från botten och upp nu, säger Peter Nyrell, en av skaparna bakom julkalendern.

Målet är att samla in en och en halv miljon innan den 14 januari, men hittills har knappt 100.000 kronor kommit in.

– Vi är långt ifrån målet, men vi fokuserar fortfarande på att nå i mål, säger Nyrell.

”Mysteriet på Greveholm” sändes 1996 i SVT och handlar om familjen Olsson som bestämmer sig för att fira jul på landet och av misstag hamnar på spökslottet Greveholm.