Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 14:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/naivt-och-ytligt-om-is-kidnappning-i-ser-du-manen-daniel/

Filmrecensioner

Naivt och ytligt om IS-kidnappning i ”Ser du månen Daniel”

Scen ur ”Ser du månen Daniel”.
Scen ur ”Ser du månen Daniel”. Foto: Martin Dam Kristensen/Toolbox Film

Den danska publiksuccén ”Ser du månen Daniel” återberättar historien om den unge danske fotografen Daniel Rye som kidnappades av IS, men överlevde mot alla odds. En hjältesaga som bara skrapar på ytan i ett komplext skeende i samtidshistorien.

”Ser du månen Daniel” blev förra året en biosuccé i Danmark (cirka 400.000 sålda biljetter). Inte så konstigt. Danmark har sig egen samtidshistoria med stridande trupper i Irak och i Afghanistan. Krigserfarenheter som genererat åtskilliga dokumentärer och mer eller mindre verklighetsbaserade dramer som lockat publiken under 2000-talet.

”Ser du månen Daniel” bygger på den unge danske fotografen Daniel Ryes tid som IS-fånge i Syren 2013–2014. Den utgår från författaren Puk Damsgårds bok och håller sig hela tiden tätt intill sin utsatta huvudperson. 

Unge Rye, en gymnast som brutit benet och söker en ny karriär som fotograf, framställs inledningsvis som mer än lovligt naiv. Esben Smed (”Follow the money”) gör inte heller mycket med sitt spel för att komplicera den bilden. Knappt har hans rollfigur hållit i en kamera förrän Rye drar i väg till Turkiet för att åka över till Syrien och fotografera ”civilbefolkningens utsatta situation”. 

En löst sammansatt jihadistgrupp tycker förstås att det är julafton när dansken med noll koll dyker upp och kidnappar honom utan prut. Hemma i Danmark börjar familjen Ryes långa ångestresa. Brutala tortyrscener korsklipps med de desperata föräldrarnas jakt på lösensummepengar. 

Ur ”Ser du månen Daniel”.
Ur ”Ser du månen Daniel”. Foto: Martin Dam Kristensen/Toolbox Film

Spänningen är knappast olidlig eftersom upplösningen är väl känd. Regissör och manusförfattare försöker gjuta in en extra laddning i det faktum att Rye delade cell med amerikanen James Foley (senare halshuggen av IS) vilket blir starkt i stunden men vars påverkan på Rye aldrig skildras på djupet. ”Ser du månen Daniel” prioriterar intimitet och känslosamhet framför politik, etik och moral vilket leder till mer än lovligt reducerande rollkaraktärer; ”goda” offer, monstruösa gärningsmän i balaklavor, lidande familjer. 

Det faktum att Rye är just dansk, och därmed anses av gärningsmännen ha en koppling till ”war on terror”, kunde filmen gärna ha utvecklat lite mer. Det är kanske cyniskt att säga, men det har runnit mycket vatten under broarna i Syrien. Den Islamiska staten har uppstått och fallit med mera, vilket gör att filmen dessutom känns en smula daterad.

Niels Arden Oplevs (”Män som hatar kvinnor”) konstlösa berättande har sina effektiva stunder och utnyttjar miljöerna väl, men drar ut alldeles för länge – särskilt när det gäller det översentimentala slutet.

Se mer. Tre andra filmer om utsatta journalister: ”A mighty heart” (2007), ”Special forces” (2011), ”A private war” (2018).

Läs fler filmrecensioner i DN