Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Netflix storsatsar i Frankrike

Reed Hastings, vd för Netflix.
Reed Hastings, vd för Netflix. Foto: Paul Hansen

Strömningsjätten Netflix öppnar sitt första riktiga kontor i Paris och producerar inom kort sju serier och filmer på franska.

Netflixbossen Reed Hastings, som på torsdagen besökte Paris och inspelningen av den futuristiska serien ”Osmosis” som utspelar sig i dejtingappvärlden, passade på att marknadsföra strömningsjättens storsatsning på Frankrike. 

Bland de mer högprofilerade projekten finns ”The Eddy” skapad av ”La la land”-regissören Damien Chazelle, som snart är bioaktuell med månlandningsfilmen ”First man”. Chazelle återvänder till sin älskade musikvärld och berättar om livet på en parisisk jazzklubb med en blandning av franska och internationella skådespelare.

Bland andra kommande tv-serier och filmer nämnde Hastings fantasyserien ”Marianne”, dokumentären ”Solidarité” och det romantiska samtidsdramat ”Paris est une fête”. Bland övriga franska Netflixsatsningar återfinns filmen ”Banlieusards” (Förortsbor) skriven av rapparen Kery James samt en ny serie om den franske gentlemannatjuven Arsène Lupin med Omar Sy i huvudrollen.

Netflix, som fick en ganska skakig start i Frankrike med bland annat den delvis utskällda Gérard Depardieu-serien ”Marseille”, har i dag drygt 3,5 miljoner abonnemang och säger sig vilja öka takten till tio, tolv lokala produktioner per år. 

Symboliken med att bolaget öppnar sitt första riktiga kontor i Paris i början av nästa år undgår ingen. Netflix, som fått mycket kritik för att  bolaget inte investerar pengar lokalt, har också nyligen börjat betala en tvåprocentig avgift på sina vinster till Centre national du cinéma (CNC), Frankrikes motsvarighet till Svenska filminstitutet. Däremot tycks det inte finnas några öppningar i konflikten med filmfestivalen i Cannes som handlar om att Netflixfilmer inte går upp på bio.

Men Hastings var nöjd ändå:

– Vi har blivit en god europeisk medborgare.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.