Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Netta Barzilai: ”Eurovision har alltid varit samhällsmedvetet – på ett roligt sätt”

Netta Barzilai från Israel är en av årets storfavoriter till segern med sin metoo-inspirerade hönskackellåt ”Toy”. ”Människor skapar konst utifrån det som smärtar dem”, säger hon om den samhällskommenterande trenden i årets Eurovision song contest.

Netta Barzilai har hunnit göra ett par repetitioner på Eurovision song contest-scenen i arenan i Lissabon när vi pratar. Den senaste för bara några timmar sedan. Nu sitter hon på sitt hotellrum i en soffa, och har svårt att hitta orden när jag frågar hur det känns.

– Det är intressant att försöka ta in allt. Obegripligt. Allt jobb, och så inser man: hur många personer är det som ska se det här? Jag kan inte ens fatta det, skrattar hon.

Det har gått snabbt för henne, från att stå i källarbarer och sjunga blues till att vara stjärna i Israel och snart direktsändas till många miljoner européer. Tidigare i år vann hon HaKokhav HaBa, den israeliska uttagningen till Eurovision.

– Jag blev väldigt förvånad när jag vann. Jag sökte mig inte till tv, jag var väldigt indie, ville göra min grej och ställde bara upp i tävlingen för att få lite spelningar, jag hade inga pengar till hyran! Men när jag vann uttagningen blev det större än jag kunnat ana. Större än jag.

Läs mer: Här är Eurovisions vänner och fiender 

Netta Barzilai har gjort det till sin grej att jobba med en loopbox, där hon samplar och modifierar sin röst till rytmer och ljud i realtid medan hon uppträder. En teknik hon länge velat arbeta med, ända sedan hon som artonåring såg ett videoklipp med artisten Kimbra.

– Jag var soldat vid den tiden, och sparade pengar ett helt år för att köpa en loopbox. Jag testade den en gång, sedan rörde jag den inte på tre år. Jag var rädd att jag inte var redo. I stället spelade jag i källare. Bluesjamkvällarna fick mig att förstå hur jag vill att musik ska vara uppbyggd, gitarrerna, basen, hur jag ville att min röst skulle låta. Det var först då jag fattade att jag verkligen kunde göra det själv.

Loopboxen har hon dock inte fått ta med sig till Eurovisionscenen – den räknas som ett instrument, och det är inte tillåtet med livemusik i tävlingen. I stället får hon förlita sig på körsångarna, och på låten i sig. Den heter ”Toy”, och har seglat upp som en av de stora förhandsfavoriterna hos både spelbolagen och schlagerkritikerna. Den är kul, färgglad, och har ett löst hållet feministiskt budskap: ”Welcome boys, too much noise, I will teach ya” sjunger Netta bland annat. Låten är skriven av Doron Medalie och Stav Beger, som har sagt att de inspirerades av Metoorörelsen.

– Men jag tycker att låten är för alla, säger Netta Barziali.

QUIZ: Minns du Eurovisionvinnaren? 

Vilken påverkan fick Metoorörelsen i Israel?

– Det påverkade mycket. Kvinnor börjar hitta sina röster igen, i en ny sorts feminism som tar vad den förtjänar och inte bara sitter på en stol någonstans och önskar att saker var annorlunda. Vi måste göra skillnad – själva. På ett lustfyllt sätt, med ett leende – det är den sortens feminism jag vill ha.

Det israeliska bidraget är inte den enda Eurovisionlåten i år som tagit inspiration från samhällsomvälvande händelser i samtiden. Italiens bidrag ”Non mi avete fatto niente” framförd av Ermal Meta och Fabrizio Moro skrevs efter bombdådet i Manchester förra våren och handlar om terrorattackerna i Europa och Mellanöstern de senaste åren. Den franska duon Madame Monsieur sjunger ”Mercy”, som handlar om ett barn som föddes på en båt i Medelhavet mitt under flyktingkrisen.

– Jag väljer att tro att det kommer från en ren och äkta önskan att göra skillnad, inte att det är en strategi. Jag vill verkligen tro att människor skapar konst utifrån det som smärtar dem, och att de vill förändra en liten bit av sin verklighet, säger Netta Barziali.

Läs mer: Undersökning: Britterna vill ha ett Brexit från Eurovision 

Är publiken redo för ett medvetet Eurovision?

– Eurovision har alltid varit samhällsmedvetet – men på ett roligt sätt! Jag tror inte att det första den som hör ”Toy” tänker är att den handlar om Metoo, jag tror att de dansar och viftar med händerna som en höna. Den har en kul vibb, och det är en poplåt. Viktiga budskap är coolt, men musiken kommer först.

Och i ärlighetens namn är det nog inte ett budskap om kvinnokamp som fastnar först hos lyssnarna när Netta ställer sig på scenen – utan snarare det formidabelt bisarra hönskacklandet hon ägnar sig åt i delar av låten, i kombination med en koreografi som påminner om flaxande kycklingvingar. Hönskacklet var Nettas idé.

– Jag letade efter ljud som signalerar rädsla. Mobbning stammar ofta från rädsla, rädsla för att ta plats, rädsla för det som är annorlunda. Och jag ville också ha ett ljud som låter roligt! Hönsljuden har en dubbel mening som fungerar väldigt bra.

Många artister är noga med att sjunga vackert, men du skyggar inte från att göra din röst till något konstigt eller till och med fult.

– Jag är inte rädd för att inte låta som en sångare! Jag ser på min röst som ett instrument, den kan vara alla möjliga saker. Jag forskar mycket i min röst. Folk ser mig och ser en stor tjej, de säger: sjung som Adele, sjung som Aretha Franklin! Det passar in i standarden, passar ramen. Men jag har alltid gillat att vara rolig, alltid imiterat djur och föremål. Jag använder mycket humor när jag skapar, det är vad som intresserar mig. Jag tröttnade på att sjunga samma gamla jazz och blues om och om igen, jag vill skapa något nytt, överraska mig själv.

Är Eurovision som du hade väntat dig?

– Jag väntade mig ingenting – Eurovision var inte en del av min självbild. Men jag insåg jag hur mycket gott det kan göra att bilden av någon som jag sprids i en värld av supermodeller, jag såg kraften i det och bestämde mig för att omfamna den. Jag är stolt över mig själv, min storlek, mitt mode – och jag är en stor popstjärna. Så nej, Eurovision är inte alls som jag förväntade mig, jag förväntade mig ingenting. Men jag är väldigt glad att jag gör det här, det har gjort stor skillnad.

När hon själv var barn hade hon blivit lycklig om hon sett någon som hon i tv på bästa sändningstid, säger hon.

– Det hade betytt att jag hade en chans, en valmöjlighet. Att jag kunde bli någon speciell.

Läs mer:

Israel tog hem Eurovision

Storbritanniens bidrag kidnappades av sabotör

Därför hatar alla schlagerfans Sverige

Netta Barzilai

Född: 1993 i Hod HaSharon i Israel.

Uppvuxen: I Israel och Nigeria.

Bakgrund: Har bland annat spelat i bluesband på källarbarer. Började så småningom använda en loopbox och göra mer elektronisk musik. Ställde upp i den senaste upplagan av den israeliska tv-sända uttagningstävlingen till Eurovision song contest, HaKokhav HaBa, och vann.

Aktuell: Tävlar i tisdagens semifinal i Eurovision song contest med låten ”Toy”, skriven av Doron Medalie och Stav Beger. Är en av förhandsfavoriterna till segern hos spelbolagen och kritikerna.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.