Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 22:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/nike-markelius-facebooks-censur-ar-homofobisk/

Kultur

Nike Markelius: ”Facebooks censur är homofobisk”

Nike Markelius och Elisabeth Ohlson Wallin menar att Facebook tagit ett homofobiskt beslut när företaget censurerat deras video. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin och Magnus Hallgren

Facebook har dragit in en betald annons för Nike Markelius nya musikvideo ”Fallen ängel”. Ett homofobiskt beslut, menar både artisten och musikvideons regissör Elisabeth Ohlson Wallin – vilket dock avfärdas kategoriskt av Facebook.

Rätta artikel

I slutet av videon ”Fallen ängel” går Nike Markelius in på en bar där hon omges av dansande kvinnor som börjar kyssa henne. Efter att annonsen legat ute i flera dagar fick Nike Markelius ett mejl från Facebook med ämnesraden: ”Godkännandet av din aktiva annons har dragits tillbaka.”

Skärmdump från Nike Markelius Facebooksida, där Facebook meddelar att hennes annons är borttagen.

Motiveringen löd: ”Den här annonsen körs inte eftersom den inkluderar en bild eller video som utför förförande eller antydda sexuella handlingar (t ex avlägsna kläder, provocerande dans etc).” 

Om hon vill att annonsen ska visas igen måste hon redigera bort scenen med kyssarna. Men videon visar inga könsdelar och aktörerna är fullt påklädda, så när som på en urringning, framhåller Nike Markelius:

– Om jag hade varit en man som omgett mig av kvinnor som kysste mig i min musikvideo så hade Facebook inte censurerat den. Det är man ganska van vid att se. Vi är inte avklädda på något sätt. Man ser inga bröst, bara lite dekolletage. Facebooks censur är homofobisk, säger Nike Markelius.

Funderar ni på att klippa bort kysscenerna nu så att Facebook blir nöjda?

– Nej nej, vi kommer inte att ta bort någonting. Den ligger kvar på Youtube och den går fortfarande att dela på Facebook. Det är det också många som har gjort nu, eftersom många har reagerat starkt och blivit väldigt upprörda.  

Musikvideon är regisserad av Elisabeth Ohlson Wallin, som också ser Facebooks beslut som ett homofobiskt agerande.

– Jag reagerar ganska starkt den här gången, för jag kan känna det finns en homofobi i det här fallet. Jag har sett så många videor med killar där det är ännu mer avklätt och mer sexuell anspelning. Det verkar vara jätteprovocerande med naken hud i kombination med lesbiska kvinnor. I Facebooks ögon tycks det vara en sorts pornografi, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Dagen innan Nike Markelius fick sin annons indragen blev Elisabeth Ohlson Wallin för tredje gången avstängd från Facebook i 30 dagar, något som innebär att även Messenger stängs av. Den här gången skedde det efter att hon lagt upp en konstbild som visar två män i en säng i formen av ett krucifix. Enligt Elisabeth Ohlsson Wallin kom avstängningen mycket snabbt efter att hon lagt ut bilden.

Konstverk från 2003 av Elisabeth Ohlson Wallin. Inte tillåtet på Facebook. Foto: Elisabeth O

– Det går så snabbt nu när de stänger av. Så hårt var det inte för två tre år sedan. Bilden jag lade upp var från 2003 och visade två nakna män, en svart man och en vit, som ligger i ett krucifix. Man ser inga könsdelar, utan bara naken hud. Jag bara undrar vart det här ska ta vägen. Det känns som att Facebook drar åt mycket hårdare nu. Jag vet inte om det är tekniken som känner av snabbare eller vad det beror på, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Facebook har tidigare redovisat att de använder en kombination av automatiserad teknik och mänsklig handpåläggning för att granska sajtens innehåll. 15.000 personer på Facebook granskar miljontals inlägg varje vecka.

Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden, bekräftar att de har dragit in annonsen för ”Fallen ängel”. Däremot invänder han mot att beslutet skulle vara ett uttryck för homofobi: 

– Jag kan kategoriskt avfärda att beslutet har något med skådespelarnas kön att göra och att vår policy skulle ha ett homofobiskt motiv. Det är dock korrekt att annonsen överträder våra regler för ”vuxeninnehåll”, det vill säga sexuellt innehåll, skriver Peter Münster i ett mejl.

Var det en människa som tog beslutet att dra in annonsen för Nike Markelius musikvideo eller skedde det automatiskt, genom tekniken? 

– Vi använder i vanliga fall en kombination av teknologi och mänsklig bedömning, men jag kan inte säga om det är det ena eller det andra i det här konkreta fallet, svarar Peter Münster.

Facebooks regler för ”vuxeninnehåll” i annonser redovisas på företagets sajt, tillsammans med icke godkända bildexempel på ”sexuellt antydande innehåll” och ”sexuellt provokativt innehåll”. Reglerna säger: ”Annonser får inte ha vuxeninnehåll. Detta omfattar pornografiskt eller sexuellt innehåll eller skildringar av nakna personer.” 

– Vår annonspolicy är strängare än våra communityregler. Det är de bland annat för att du med annonser kan nå ut till folk utan att de på förhand bett om att få ditt innehåll i sitt flöde, förklarar Peter Münster.

Scen ur musikvideon ”Fallen ängel” med Nike Markelius Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

De stränga reglerna för nakenhet har tidigare lett till att plattformen 2011 tog bort Anders Zorns konstverk ”Flickan på loftet”. 2015 försvann bilder från en kommande utställning med samma konstnär på Fotografiska, ”Zorn och kameran”. 

Den välkända bilden av den nioåriga, napalmskadade flickan Phan Thi Kim Phuc från Vietnamkriget är ett annat exempel på en bild som plockats bort med hänvisning till nakenhetspolicyn.

Även statyer kan visa för mycket naken hud. 2016 avpublicerade Facebook bilder av statyn ”Den lilla sjöjungfrun” i Köpenhamns hamn.