Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 16:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/niklas-sivelov-forflyttar-sig-med-ilfart-kors-och-tvars/

Skivrecensioner

Niklas Sivelöv förflyttar sig med ilfart kors och tvärs

Niklas Sivelöv rör sig mellan jazz, klassisk kontrapunkt och tolvton.
Niklas Sivelöv rör sig mellan jazz, klassisk kontrapunkt och tolvton. Foto: Christina Birch

Förutom att vara en flitig konsertpianist är Niklas Sivelöv också en kompositör vars pianokonserter är kul och drömmande på samma gång; en musik som svänger medan den tänker.

Niklas Sivelöv tillhör våra flitigaste klassiska artister på skiva. Minns hans inspelning av JS Bachs ”Das wohltemperierte Klavier, Book 1 & 2” från 2016 på HvB, en av de mest äventyrliga som gjorts. Och bara för ett tag sedan kom en finfin recital-cd med cellisten Leonid Gorokhov på AMC.

Det rör sig i Sivelövs tankevärld, och även i hans egna kompositioner sker det tvära kast. Som i de här tre pianokonserterna från åren 1998, 2002 och 2019 som stilistiskt förflyttar sig med ilfart kors och tvärs över Atlanten, mellan amerikanskt, ryskt och franskt. Och mellan jazz, klassisk kontrapunkt och tolvton.

Det är en musik som svänger medan den tänker. Och den är kul och drömmande på samma gång, lite som ”Huckleberry Finns äventyr”. Sivelöv är en fri ande, som man sa förr.

Bästa spår: ”Poco pesante”

 

Läs fler musikrecensioner av Martin Nyström, till exempel om Teodor Currentzis omskakande tolkning av Beethovens femma.