Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-14 16:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/niklas-wahllof-malin-bystrom-har-perfekt-tontraff-forstas/

Kultur

Niklas Wahllöf: Malin Byström har perfekt tonträff – förstås

Malin Byström är operasopran.
Malin Byström är operasopran. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Det är vackrare och tajtare än en ljudbok när sopranen Malin Byström berättar i Sommarprat om sin väg mot operans stjärnhimmel. Men den typiska framgångshistorien blir också lite tröttsam, tycker Niklas Wahllöf. 

Klassisk musik i radio omges ofta av så plågsamt vördnadsfulla presentationer att lyssnarna nödgas stänga av för att inte göra sig själva illa ute i stugorna. Men när en representant för den klassiska musiken själv pratar så blir det ett annat ljud i skällan. Det var Malin Byströms Sommarprat ett lysande exempel på.

Den lyriska sopranen är en av våra största operastjärnor med prestigeroller på tjusiga scener runt världen. De ligger ofta i bombastiska byggnader i städernas vackraste delar, med banderoller utanför som berättar vad som sker där inne, men ändå hittar de flesta inte dit, ”vet inte ens om vår existens”, påstår Malin Byström. Om detta är ett problem eller en exklusivitetens välsignelse meddelas inte.

Hur som helst har inte den relativa anonymiteten gjort en blyg viol av Byström: Hennes Sommarprat kunde vara mall för hur man med självklarhet och självsäkerhet berättar i radio. En scenkonstnär har förstås fördelar av sitt yrke men ändå: det är vackrare och tajtare än en ljudbok när hon drar sin historia i form av, först, farmoderns dramatiska flykt över sundet från det naziockuperade Danmark och småningom Malins egen uppväxt i Helsingborg på åttiotalet. Den lite udda fågeln som ärvde proffsmusikerföräldrarnas smak, älskade klassiskt och opera, och inte Wham!

Hon berättar hur hon blev besatt av klassisk musik som 12-åring – hon använder ord som ”religion”, ”favoritdrog” – och sällar sig till alla sommarpratare som har blott en sak, ett expertämne att berätta om. Yrket. Trots det estetiskt fina framförandet, den intressanta historien – hård röstskolning, genombrott, braksuccéer, föräldrarnas skilsmässa (jodå) och nuvarande familjelycka – så sitter man och suckar över ännu en ”så blev jag lyckad”-historia. 

En sådan tur att musikaliteten i pratet överbryggade själva pratet.

Läs mer:

Här är årets Sommarpratare 2020 

Läs recensionerna av årets Sommar i P1

Ämnen i artikeln

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt