Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-21 16:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/nisse-den-bibliska-konsten-att-rakna-till-tio/

Kultur

Nisse: Den bibliska konsten att räkna till tio

Foto: Magnus Bard

Kåseri. För den som börjar med två motsägande skapelseberättelser omedelbart efter varandra är det kanske inte så noga exakt vilka tio Guds bud är?

Rätta artikel

Om man undrar över hur Bibeln bör läsas är ett enkelt sätt att bara börja. Första kapitlet är skapelseberättelsen som den brukar berättas med att Gud skapar himmel och jord, sen säger varde ljus, och så fyller han på med det ena och det andra. Under sex dagar, på den sjunde vilar han.

Fortsätter man med det andra kapitlet ska man emellertid finna att där kommer en skapelseberättelse till. Som inleds med att endast jorden finns, sen sätter Gud till vatten och fyller på med människor, växter och djur. Trots att han gjorde detta redan i första kapitlet, i annan ordningsföljd.

Jag kan inte se det som något annat än en tydlig vink till varje läsare om att detta är en samling berättelser som sinsemellan inte alltid hänger ihop. Ta därför inte allt så himla bokstavligt.

Nu satt jag på kalas med en vän som hade funderat över tio Guds bud, som han tyckte var lite underligt sorterade. Restbuden på slutet kändes inte ordentligt separerade, och så fick han höra av en katolik från annat land att man där han växte upp hade klumpat ihop dessa till ett och samma bud.

I gengäld var första budet ”Jag är Herren, din Gud”. Eftersom antalet bud ju måste vara tio.

Nyfiken gick jag då till Andra Mosebok och fann att de tio budorden är numrerade blott i det tjugonde kapitlets rubrik, sen fördelas de över femton (eller sexton) verser med sammanlagt tolv ”du skall”. Exakt hur de ska punktas upp får man reda ut själv.

Ändå är det slående att redan det andra budordet tycks bortrensat. Det är ett rent avbildningsförbud, av det slag som plågar den islamiska kulturen, men även bland Bibelns tio Guds bud står det alltså att ”Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen, eller av det som är nere på jorden, eller av det som är i vattnet eller under jorden.”

Före allt om förbud mot dödande, ljugande, horande och så vidare, därför rimligen ganska viktigt. Men undanträngt.

Vilket för mig säger en del om kristenhetens förmåga till anpassning av budskapet efter vad människor på jorden vill ska gälla.

Eftersom jag själv gillar bildkonst är jag förvisso glad att just denna maskering tillåtits äga rum, dock vore det renhårigt om fler kände till att så faktiskt har skett.

 

Läs fler kåserier av Nisse, till exempel om det märkliga i att tro på spelalgoritmer i skatteparadis.