Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-05 21:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/nisse-en-sjotransport-att-hapna-infor/

Kultur

Nisse: En sjötransport att häpna inför

Nej, inte den transporten.
Nej, inte den transporten. Foto: SIMON HASTEGÅRD

Kåseri. När grejen väl ligger på plats fattar man inte alltid hur knepigt det kan ha varit att få dit den.

Det började i främmande land. En imponerande konstruktion byggdes färdig enligt instruktioner som skulle passa den svenska slutdestinationen, sen lastades den på ett fartyg och sattes att trafikera öppna vatten – utifrån vad vädrets makter råkade tillåta.

Sen kom den förunderliga stund då ekipaget anlöpte svenskt territorium. Jag var inte där själv, men andra har berättat att det var ett väldigt buller och en häpnadsväckande stor koloss som skulle manövreras – i en omgivning som aldrig förr sett lika trång ut.

Ett minne för livet, även om de inte visste just då vad det var som de hade beskådat.

För det här handlar inte om den så kallade guldbro som har skeppats från Kina på ett rent obegripligt specialfartyg och tagit mer än en månad längre än planerat, för att nu ha lossats, ställts på kaj och – om inget mer händer – vilken dag som helst kunna läggas tvärs över Slussen mellan Södermalm och Gamla Stan i Stockholm.

Utan om vår sommarstuga, som noga räknat inte alls var vår vid tillfället. Vi visste inte ens att den fanns.

Men den anlände per båt från Estland till den lilla bryggan i Stockholms skärgård, färdigbyggd i ett stycke. Sen kördes den på öns smala vägar och uppför en knappt farbar skogsbacke, till en plats där stora trä- och cementpålar stod redo.

Enligt rapporterna räckte vägen till med minsta möjliga marginal, och träden omkring fick några smekningar.

Bara några månader senare var huset till salu, då var vi där och blev hänförda. En sådan kommandobrygga, mitt bland träden! Föga anade vi att det inte alls var byggt där, eller att där hade varit en oändlig följd av problem i arbetet med att få det på plats.

Eller att det hela var ett påfallande internationellt samarbete, där beställarna fanns i Frankrike och många av dem som satte allt på plats också kom från Estland. Samt några från Järna.

Riktigt hur stor vinsten var med att låta tillverka alltsammans så långt bort, och sen skicka i väg det på internationell sjötransport, har vi frågat oss flera gånger. Samma fråga kunde eventuellt ställas rörande Stockholms nya guldbro.

Fast med tanke på hur många bekanta som har följt fartygstransportens väg i en därför avsedd app måste man ändå konstatera att det nog var ett marknadsföringsmässigt genidrag, som alla förseningar bara förbättrade. Och vår stuga blev ju bra till slut.

 

Läs fler kåserier av Nisse, till exempel om vad man egentligen kommer ihåg i panik.