Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-23 18:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/nu-laggs-p2-varlden-ned-musiksverige-protesterar/

Kultur

Nu läggs P2 Världen ned – Musiksverige protesterar

Radiohuset. Foto: Nicklas Thegerström

På hemsidan beskrivs P2 Världen som ”en musikalisk expedition”. Nu har webbradiokanalen kommit till vägs ände – den sista juni sätter Sveriges Radio stopp för dygnetruntsändningen av folk- och världsmusik.

Beskedet har fått Musiksverige att samlas i en protest. Svenska musikerförbundet, Stockholm jazz festival och Kista världsmusikfestival finns bland de 29 organisationer som har skrivit under uppropet.

Enligt Sveriges Radio beror nedläggningen bland annat på ”stora förändringar på den globala ljudmarknaden”, som gör att publiken inte längre lyssnar på musik på samma sätt. Det är inte bara P2 Världen utan även P2 Klassiskt och P3 Star som slutar att sändas den 30 juni.

Teshome Wondimu är verksamhetsledare för kulturföreningen Selam, som bland annat arrangerar konserter i Stockholm. Han köper inte förklaringen med dåliga lyssnarsiffror.

– De senaste åren har vi märkt av ett ökat intresse och bara under våren har först en kubansk och sedan en etiopisk artist fyllt Konserthuset. Selam har funnits över 20 år men vi känner oss otroligt inspirerade just nu. Jag tror inte att ledningen på Sveriges Radio förstår det här. De borde satsa på att spela mer musik från hela världen, inte tvärtom, säger Teshome Wondimu.

Teshome Wondimu på kulturföreningen Selam. Foto: Ingrid Borggren

Han menar att P2 Världen har varit en viktig kanal eftersom den visar på bredden av musikaliska uttryck.

– Det finns generellt för lite utrymme för kultur som inte får plats i kommersiella kanaler. Därför borde också Sveriges Radio prioritera kvalitet och mångfald. Det skulle sända en signal om att det här är viktigt, säger Teshome Wondimu.

Per Gulbrandsen har varit mångårig producent för P2 Världen. Beskedet om att kanalen läggs ned kom en kort tid efter att han gick i pension i våras.

– Jag har haft en jättebra ersättare, som i och för sig bara fick en kortare uppdragsperiod. I backspegeln var det en indikation om att något var på gång, säger Per Gulbrandsen.

Han tror att en förklaring till att lyssnarsiffrorna inte har varit bättre är att P2 Världen varit svårtillgänglig i appen SR Play. Intresset från radioledningen beskriver han som obefintligt.

– Jag har jobbat på ändå. Ljudkvaliteten är enastående och det är lika mycket kvinnor som män i kanalens mixar. Vi spelar musik från Sveriges minoriteter och från hela världen. Jag tycker att kanalen på alla sätt uppfyller det public service ska vara, säger Per Gulbrandsen.

Han anser att P2 i övrigt är ”totaldominerat av klassisk musik” och menar att P2 Världen har varit avgörande för mångfalden. Med musik från tusentals artister från hela världen har kanalen spelat bland annat afrobeat, cumbia, polska, ökenblues, electrofolk, cajun, fado, klezmer, bossa och flamenco.

– Det här är det billigaste som radion kan sända. Det handlar om struntpengar. Det är obegripligt, men jag orkar inte bli arg. Jag är bara tacksam för uppskattningen jag har fått från alla som har lyssnat, säger Per Gulbrandsen.

Musikchefen för Sveriges Radio menar att publiken i dag lyssnar på musik på andra plattformar. Har du förståelse för den förklaringen?

– Nej, eftersom P4 Plus får vara kvar. Det är en webbkanal som sänder ungefär samma musik som finns på kommersiella kanaler, men den har bättre lyssnarsiffror än P2 Världen. Det tycker jag är ett självdestruktivt sätt att argumentera. Ska man bara gå på antal lyssnare borde hela P2 läggas ner direkt. Lägg ner hela kanalen i så fall!

Anna-Karin Larsson, musikchef Sveriges Radio. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

Anna-Karin Larsson är musikchef på Sveriges Radio. Hon menar att Sveriges Radio måste vara flexibelt och förstå publikens nya beteenden.

– Vi lägger ned tre webbkanaler eftersom vi ser att det är väldigt få som lyssnar. Strömning har öppnat helt nya vägar att hitta musik, vilket påverkar public service-bolagen och även andra radiobolag. Vi måste förhålla oss till konkurrensen. För sju åtta år sedan trodde vi att nischade kanaler var framtiden, det tror vi inte längre.

Hur många är det som lyssnar på P2 Världen?

– Det handlar om 2.000 personer per vecka i SR Play och på webben. Det är där den huvudsakliga lyssningen sker. Det är väldigt låga siffror för Sveriges Radio.

Varför får P4 Plus finnas kvar?

– Alla webbkanaler har varit testkanaler. Vi fortsätter att köra P4 Plus eftersom den riktar sig till en äldre målgrupp som vi vill anstränga oss för att nå. Det är en väldigt bred kanal som spelar allt från Cornelis Vreeswijk och Evert Taube till Rolling Stones. Det är drygt 17.000 personer i veckan som lyssnar på P4 Plus och vi testar ett tag till.

Är nedläggningen av P2 Världen en besparingsåtgärd?

– Nej, det är inte en av parametrarna. Vi tittar inte på kostnader på det sättet. Det här handlar om att sända det folket vill lyssna på. Sveriges Radio har inga kanaler som är så billiga som P2 Världen. Det kostar ingenting i förhållande till exempelvis nyhetsinslag och utrikesrapportering.

Är det inte viktigt att satsa på musik som inte spelas i andra radiokanaler? 

– Vi tycker att vi tar ansvar för det i det övriga utbudet, till exempel i ”Klingan”. Vi kommer självklart fortsätta att spela folk- och världsmusik! Men P2 är en liten kanal och därför är det otroligt viktigt att vi samlar utbudet på samma ställe.

Vad säger du om Musiksveriges upprop?

– Det är inte oväntat, jag trodde att musikbranschen skulle reagera, och jag har full förståelse för det. Musikbranschen tenderar att reagera när SR gör förändringar, men det är lyssnarna som bestämmer. Vi tar till oss alla synpunkter om hur vi ska sköta utbudet, men vi kommer inte att ha kvar de tre webbkanalerna, säger Anna-Karin Larsson.

Per Gulbrandsen är tveksam till att Sveriges Radio framöver kommer att kunna spegla utvecklingen som pågår mellan traditionella och moderna musikformer. Det handlar om att följa musik som söker nya vägar och genrer i ständig utveckling, menar den tidigare P2 Världen-producenten.

– ”Klingan” sänder tre timmar i veckan, ”Kalejdoskop” har redan skalats ned jättemycket och sedan blir det en livekonsert på tisdagskvällarna. Det är ingenting mot en kanal som sänder dygnet runt. Jag tycker det känns olyckligt i en tid när det finns så mycket attacker mot public service, att man försämrar utbudet på det här sättet.

Enligt Teshome Wondimu på kulturföreningen Selam borde Sveriges Radio i stället söka upp den intresserade publiken.

– Om fler skulle veta att kanalen ens existerar skulle intresset vara ett annat. Vi kan se på våra arrangemang att det finns en otrolig nyfikenhet. Har inte Sveriges Radio ett uppdrag att också upptäcka nya lyssnare som kan vara intresserade? Vem ska annars lyfta fram den här sortens musik om inte public service gör det?