Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-21 10:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/ny-rapport-aldre-ar-samre-pa-kallkritik/

Kultur

Ny rapport: Äldre är sämre på källkritik

Bild 1 av 2
Foto: Janerik Henriksson/TT
Bild 2 av 2 Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.
Foto: Haben Solomon/UR

En ny undersökning visar att fyra av tio svenskar tycker att det har blivit svårare att kritiskt granska nyheter. Resultaten tyder också på att många äldre inte behärskar källkritik lika bra som de yngre.

Den nya undersökningen, gjord av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Utbildningsradion (UR) visar att många svenskar anser att det har blivit allt mer komplicerat att granska nyhetskällor. Av de tillfrågade tycker 42 procent att det har blivit svårare att kritiskt granska källor under de senaste tre åren, 19 procent anser att det har blivit lättare, 27 procent tycker att det varken har blivit lättare eller svårare, och 12 procent vet inte. 

– Det är oroande förstås. Det visar dock att folk ändå är medvetna om att källkritik både är svårt och viktigt – och det är ju positivt, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR. 

– Om hundra procent hade svarat att de inte har några problem med att granska källor så hade det varit ett större problem. De här resultaten visar ju ändå att människor reflekterar kring detta. 

Resultaten av undersökningen indikerar att yngre är mer vana att kritiskt granska nyhetsförmedlare. Wadensjö Karén tror att en orsak till att de äldre halkar efter är att de inte är uppväxta i det digitala landskapet och att det därför känns främmande. 

 – Det är inte så konstigt, eftersom de inte har vuxit upp med den här typen av bedräglig information. De har inte heller, till skillnad från dagens unga, lärt sig något om källkritik i skolan. Därför kan det vara ännu svårare för dem att avgöra vad som är sant och falskt, säger hon.

De äldre har i stället huvudsakligen lärt sig om källkritik genom utbildande radio och tv-program. Där har UR en viktig roll att spela, anser Sofia Wadensjö Karén.

– Skolan har sedan en tid tydligt fokus på att lära barn källkritik, men de äldre har glömts bort. Därför är det jätteviktigt att vi nu ser till att de får den hjälp de behöver för att bättre kunna navigera i medie- och informationssamhället.

Hon nämner bland annat det kommande programmet ”Seniorsurfarna” från UR. Syftet med programmet är att utbilda äldre att förstå och känna sig trygga i den digitala världen. 

– Vårt uppdrag handlar om att kombinera journalistik med pedagogik. Just nu fokuserar vi stort på äldre i våra satsningar.

Sofia Wadensjö Karén belyser de stora riskerna med ett digitalt utanförskap bland de äldre.

– Ibland blir man förvånad över hur även kunniga och bildade människor halkar fel och återger falska fakta på internet, och då och då till och med konspirationsteorier, påminner hon. 

– Många äldre människor står oskyddade inför de här nya formerna av propaganda. I slutänden är det en fara eftersom det blir svårt för de äldre att fungera som fullödiga demokratiska medborgare. De utgår helt enkelt från felaktiga fakta när de ska rösta och diskutera politik. Därför är det livsviktigt att alla får lära sig källkritik, understryker hon.