Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Nya sajten Filterbubblan.se ger inblick i andras filterbubblor

"Filterbubblan".
"Filterbubblan". Foto: filterbubblan.se

Den som främst tar del av information och åsikter via digitala medier får i särskilt stor utsträckning sin egen världsbild bekräftad. För att illustrera skillnaden mellan olika bubblor har Per Grankvist skapat sajten Filterbubblan.se.

Det är lätt att få uppfattningen att alla tycker som en själv. I synnerhet för den vars källa till nyheter och opinion främst är sociala och digitala medier.

Förklaringen stavas ”filterbubblor”, en term som myntades av journalisten Eli Pariser och som syftar till de personligt anpassade nyhetsflöden som Google, Facebooks och Twitters algoritmer skapar.

Per Grankvist: Därför ger nätets filterbubblor en skev bild av verkligheten

I folkbildande syfte har författaren och journalisten Per Grankvist skapat sajten Filterbubblan som visar tre olika ideologiska ”twitterbubblor”. Genom manipulerade algoritmer ger hemsidan besökaren tillgång till en rödgrön filterbubbla, en blågrön och en blåblå.

– Det pratas mycket om åsiktskorridorer och filterbubblor, jag ville synliggöra dessa bubblor och visa vad som faktiskt sägs i dem. Sedan litar jag på att folk kan göra en egen bedömning av det. Sajten är ett försök att inte bara skriva om utan få människor att uppleva olika filterbubblor, säger Per Grankvist.

Inför valet i USA gjorde Per Grankvist amerikanska filterbubblor. Arbetet med Filterbubblan visade att utbytet mellan svenska filterbubblor är betydligt större än mellan de mer isolerade amerikanska bubblorna.

Läs mer: Internets filterbubblor kan öka polarisering

Att Filterbubblan bygger på Twitter och inte Facebookflöden beror, enligt Per Grankvist, på att Twitter är det agendasättande mediet. Saker som skrivs där kommer senare på Facebook och tar sig därefter in i samtalen i träningsanläggningarnas omklädningsrum, säger han.

– Kunskapen om att vi lever i filterbubblor är fortfarande låg, den stora filterbubblan är kanske att vi tror att vi är objektiva.

Ser du något sätt att komma till rätta med de isolerade informations- och åsiktsbubblorna?

– Först och främst behöver vi bli medvetna om att vi alla sitter i en eller många filterbubblor. Det vi inte ska göra är att beskylla Facebook, Twitter eller Google. Vi måste ta ett stort eget ansvar och vara mer källkritiska. Ett sätt att ta ansvar är att börja betala för medier.

Finns det inte en risk att det är personer i en viss filterbubbla som kommer att besöka din sajt?

– Naturligtvis, de som inte är intresserade av få sin världsbild utmanad kommer inte att besöka den.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.