Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

ZTV lever vidare i arkiven

”Knesset” är ett av programmen många minns. ZTV var först i Sverige med att ta populär­kultur på allvar. Men nu läggs tv-kanalen ner och snart sänds den sista musikvideon.

Tv-kanalen går i graven, men ledningen för ZTV förhandlar med Kungliga biblioteket om att rädda plantskolans tv-arkiv. ZTV skapade ett helt nytt tilltal i tv och var först med att ta populärkultur på allvar.

Medieföretaget MTG har bestämt sig för att rädda ZTV:s arkiv av programband och musikvideor­. Tv-kanalen läggs ned senare i år. Det har funnits en oro för att alla gamla tv-inspelningar skulle skickas­ till soptippen. Per Lorentz, informationschef på MTG, försäkrar nu att så inte är fallet.

– Vi har insett att det finns en hel del viktigt där, både program och musikvideor. Vi kommer att spara, men vet inte hur. Just nu för vi diskussioner med Kungliga biblioteket och Ljud- och bildarkivet. Vi har också funderat på nätet, men det tjänar man inga pengar på. Kommersiell tv är ganska osentimental, man slänger nästan allt. Här har vi insett att vi måste spara. Det är en kulturskatt.

ZTV skapade under 90-talet inflytelserika tv-program som ”Knesset”, ”Tryck till” och ”Beckerell”. De var först i Sverige med att visa musikvideor på regelbunden basis i olika program. Per Sinding-Larsen, som i dag jobbar på SVT, var med från början.

– Det fanns ingen större vision eller tanke uppifrån. Vi fick staka ut vår egen väg. Utan pengar, men med ungdom och entusiasm.

ZTV var Stenbecks experimentverkstad. Han ville använda ZTV dels för att lansera reklamradio i Sverige, dels för att konkurrera med nystartade MTV. Det blev en plantskola för unga journalister och programledare som tog populärkultur på allvar. Där man fick göra fel i rutan och testa sig fram.

– Det påminde mycket om Andy Warhols Factory i New York, säger Per Sinding-Larsen. Det som syntes i rutan var bara en liten del. Lokalerna var en blandning av ett dårhus, ett mediehus och en konstinstitution.

Amanda Rydman arbetar i dag som exekutiv producent på Sveriges Radio. Under några år på 90-talet var hon både programledare och redaktionschef på ZTV. Hon minns en galen sändning från Gröna Lund med SVT-programledaren Ola Lindholm.

– Vi sände från någon vagn och bredvid stod en lastbil med sälar i. De skrek under hela sändningen. Det var Ola Lindholms första jobb och jag skrev hans manus. Samtidigt ringde Denniz Pop och sa: ”Jag har ett nytt jättebra band här. De måste ni ha med”. Det var Backstreeet Boys, som inte slagit igenom än. De kom och sjöng a capella samtidigt som sälarna skrek i bakgrunden. Så var ZTV.

Ett av de program som de flesta minns är pratprogrammet ”Knesset”. Det lanserades som ett program där först Kristian Luuk och sedan Erik Haag samtalade om ”ingenting” med en panel på tre personer. Man tog det oseriösa på allvar. Karin Magnusson, debattredaktör på Aftonbladet i dag, satt i panelen 1995.

– ”Knesset” var genialt i sin enkelhet, säger hon. Det var väldigt bra och helt nytt då. Än i dag kommer det fram killar i min egen ålder till mig på krogen och vill prata om ”Knesset”. Det är ju helt galet, och väldigt roligt.

Det säger något om hur ZTV på några korta år kommit att prägla svenska medier och svensk kultur. Listan över de personer som i dag är verksamma inom svenska medier som börjat på ZTV är imponerande. Vi hittar namn som Kristian Luuk, Erik Haag, Josefin Crafoord, Mia Skäringer och Henrik Schyffert.

– Det som hände där var som en kristallkula över vad som skulle hända senare i medierna. Man skapade en helt ny, annan ton och skruvade ner det högtidliga. ZTV har i princip skapat hela Medie-Sverige, säger Per Sinding-Larsen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.