Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Nyhetsbyråernas krav: EU måste sätta press på Google och Facebook

Other: AP

Europas största nyhetsbyråer ställer krav på att nätgiganter som Google och Facebook ska betala mer för nyheter som de sprider. Utan ett nytt regelverk riskerar många mediebolag att gå under, skriver cheferna för bland annat AFP och svenska TT.

Nyhetsbyråernas gemensamma uttalande är publicerat i flera tidningar, däribland brittiska The New European, och föregår en förväntad omröstning i EU om nya direktiv kring upphovsrätt. Resultatet väntas få stora konsekvenser för de europeiska konsumenternas möjlighet att ta del av nyheter – samt mediebolagens ekonomiska förutsättningar att fortsätta driva sin rapportering.

Läs mer: Martin Jönsson: Facebook vägrar förstå nyhetsmediernas problem 

Knäckfrågan för nyhetsbyråerna är relationen till stora internetbolag som Google och Facebook och deras vilja och skyldighet att betala för de nyheter som sprids på plattformarna. Trots att företagen inte har egna nyhetsredaktioner växer deras andel av annonsinkomsterna. Samtidigt som nätgiganterna visar betydande tillväxt så kollapsar en rad mediebolag och flera andra redovisar stora förluster, skriver nyhetsbyråernas chefer.

– Det här är aktörer som inte bidrar med nyheter, som inte har reportrar på fältet, korrespondenter eller dygnet runt-bevakning på allt som sker. Det är självklart att de som profiterar på innehållet också bör vara med och betala för nyheterna de sprider. Några parter har en extremt dominerande ställning men man måste hitta ett regelverk som gör att det också finns bärkraft för mediebolagen, säger Jonas Eriksson, vd på nyhetsbyrån TT, till DN.

Vad är risken om ett nytt regelverk uteblir?

– Då fortsätter det som redan skett runtom i världen, att massor av tidningar och medier går under. Det beror inte enbart på Google och Facebook, utan också på att digital konvertering är svårt. Det blir problematiskt om det inte finns ett regelverk som är anpassat till den verkligheten.

Har ni fått någon respons från Google och Facebook?

– Vi har inte fått något svar ännu. Det här ska ses i ljuset av att de tagit vissa initiativ, bland annat Google och det digitala projektet DNI där man jobbat med att ge stöd till organisationer som vill jobba med digital utveckling. Vi ser att de vill vara med och bidra, men det räcker än så länge inte.

Vad står på spel för läsarna?

– Att få en trovärdig, korrekt och genomarbetad kvalitetsjournalistik. All journalistik kostar pengar och det måste finnas resurser för att skapa den.

Förslaget kring den nya utformningen av regelverket innehåller bland annat en punkt om att nyhetsbolag ska kunna ta betalt av sökmotorer och aggreagator som sprider deras innehåll. 

Förslaget behandlas i nuläget av Europaparlamentet, i första hand av utskottet för rättsliga frågor som väntas rösta om förslaget den 25 januari nästa år. Därefter, någon gång under första halvåret 2018, väntas frågan sättas upp på agendan för ministrarna i Europeiska rådet. 

Jonas Eriksson tror att allt fler ledamöter har uppmärksammat betydelsen av ett nytt regelverk som skapar möjligheter för mediebolagen att få kompensation för det nyhetsinnehåll som de skapar.

– Det är åtminstone vår förhoppning och det är klart att vi jobbar för det här. Vi vill hitta vägar framåt, säger Jonas Eriksson.

En talesperson för Google uppger att företaget avböjer att kommentera nyhetsbyråernas krav. DN har sökt företrädare Facebook.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.