Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Oskar Linnros: ”Sociala medier påverkar våra nära relationer”

Dramatisk kärlek med självbiografiska inslag är fortfarande ett tema för Oskar Linnros. Men på nya albumet förhåller han sig också till sociala medier och en mörknande framtid.

Oskar Linnros nya album ”Väntar på en ängel” handlar om en skön ny värld där kärleken sökt asyl i mobiltelefonen. Med sin delvis mörka bild av sociala medier skulle skivan kunna vara ett soundtrack till Isabelle Ståhls samtidsroman ”Just nu är jag här”, om än med fler ljusglimtar.

– Jag kände att jag ville skriva om min känsla inför samhället och samtiden. Och den var så pass stark att jag länge har känt total förvirring, säger han när vi tar en fika på Bio Rios kafé vid Hornstull i Stockholm.

Varför uppstår den här förvirringen tror du?

– Jag tycker det är svårt att sortera vad som är viktigt, och svårt att veta vad man ska vara orolig för. Det är också svårt att veta om man bör känna skuld för att man exploaterar en jord och exploaterar andra människor, säger han.

Berättarjaget i låtarna kollar tv-serier för att somna och biktar sig vid tangentbordet, delar någons självmord och nyheter om stormar samtidigt som andra slags stormar tornar upp sig i relationslivet:

– Jag tror att sociala medier påverkar relationer svinmycket. Det är intressant att det plötsligt är en naturlig del av tvåsamhet, att vi båda också är varumärken. Du, min respektive, vet att det här inte är den sanna bilden av mig, men nu är det den jag presenterar.

Är det därför du själv inte är så aktiv på sociala medier?

– Det är på grund av att jag inte mår så bra av det. Och att jag vill spara på mina timmar. Min hållning har nog varit vi skulle kunna använda sociala medier till något bättre och mer konstruktivt. Å andra sidan tycker jag att metoo-kampanjen är fantastisk, så det är komplicerat.

Oskar Linnros har tidigare värjt sig mot att betraktas som politisk artist och framhållit att hans enda uppdrag som musiker är att underhålla. Han värjer sig lite även nu, men håller med om att det finns en ny samtidsblick bland känslorna:

– Jag märkte att jag inte behöver begränsa mig till att en låt antingen ska vara politisk eller handla om relationer. Inom mig ryms de sidorna i samma del av hjärnan på något sätt. Hur man känner när man går runt på stan påverkar också förhållandet när man kommer hem.

Foto: Nicklas Thegerström

Ett av skivans medföljande konstverk verkar illustrera sambandet: en rödmålad kvinnomun med en briserande atombomb mellan läpparna. På nästföljande konstverk syns samma svampmolnsmun igen, men nu som en liten skärmbild på en telefon. ”Väntar på en ängel” skildrar en värld där ”vårt lilla paradis börjar bli Gomorra”, där tilliten brister och prepperstämningar sprids. Lillebror har köpt gevär och lyssnaren uppmanas att inte vara rädd, men beredd. Tidigare i år utnämnde Filip & Fredrik skämtsamt Oskar Linnros till ”Sveriges mörkaste artist”.

– Intellektuellt skulle jag kunna säga att jag tror att alla egentligen får det bättre, att vi är på väg mot en bättre värld där vi om 10 år kommer ha bättre styre både i Sverige och i USA. Det kan jag känna intellektuellt, men känslomässigt är jag fortfarande dystopisk, säger Oskar Linnros.

Samtidigt är ”Väntar på en ängel” inte nattsvart. Albumets första singel ”Psalm för skolgårdar”, som släpptes i våras, rymmer grönska, junivindar och ljusa nätter. Och även tvivlet verkar rymma ögonblick av tillförsikt: ”När det är svart är det för att man ska se fyrverkerierna”.

Oskar Linnros har haft fyra år utanför rampljuset sedan senaste skivan ”Klappar och slag” - fyra goda år, som det verkar. Tiden har han tillbringat i nya studion vid Slussen, överköpt från The Hives Pelle Almqvist, där han har kunnat skriva låtarna till nya skivan utan tidspress. Förutom att producera material för andra artister och ideellt driva en kurs i musikproduktion (där en av deltagarna var Cherrie, som sjunger i låten ”Överallt”) har han också haft mer tid för vänner, familj och sin flickvän sedan sex år.

Det är länge sedan Oskar Linnros (med sin egen formulering) var ”den lämnade olyckliga rockkillen med frisyr och skinnjacka” på debutskivan från 2010. Men han sjunger fortfarande om svartsjuka (”Jag vill slå sönder han du träffade, fast jag vet vi hade paus”) och beskriver sig som ”en pundare av kaos”.

– Jag är väldigt känslosam som person och tycker att det har varit perfekt att få vara överdramatisk i studion snarare än när jag kommer hem. Jag kan vara en schysst kille som hjälper till att flytta, passar min syrras barn, eller målar med min flickväns farsa. Och sedan när jag kommer till studion spikar jag upp alla på korset. Det har jag gjort så länge att jag tror att jag snarast har kommit dem som står mig nära ännu närmare. Jag gjorde också tidigt i livet kopplingen mellan kaos och konflikt och vänskap slash kärlek.

Samtidigt verkar du ha skruvat ner volymen på relationsdramatiken en aning jämfört med debutskivan?

– Ja, det har du rätt i. Jag känner i och för sig att musiken är fri och att jag kan hitta på min egen verklighet. Samtidigt kan jag inte fabricera för mycket. Jag har försökt det förut, men alla märker av det. Det hörs på min röst och hur jag uttalar orden. Jag når fram när jag använder mig av det självbiografiska, det bara är så.

"Jag är väldigt känslosam som person och tycker att det har varit perfekt att få vara överdramatisk i studion snarare än när jag kommer hem", säger Oskar Linnros.
"Jag är väldigt känslosam som person och tycker att det har varit perfekt att få vara överdramatisk i studion snarare än när jag kommer hem", säger Oskar Linnros. Foto: Nicklas Thegerström

Vad är det för ängel du enligt albumtiteln väntar på?

– Jag tror aldrig att jag kommer att bli religiös, men om man hela tiden går runt och tänker och söker, som jag gör, och dessutom alltid har skrivit musik om sökande, att det måste finnas något bättre, så kommer det att gnaga resten av livet. Sökandet är kärnan i vad jag håller på med och vad låtarna handlar om.

Ordet ängel återkommer i den sista låten på skivan, ”Ängladamm” (ingen drogpropaganda, försäkrar Oskar Linnros), där han sjunger om uppväxten som skilsmässobarn: ”Min pappa släppte alltid av mig långt från mammas port / gick den sista biten ensam och släpa den där väskan.”

– Jag gjorde den låten för två veckor sedan, på bara några dagar. Det var ett slags skrivövning där jag ville utgå från ett väldigt starkt minne jag hade av att bo hos två föräldrar och flytta varje vecka. Jag tror det fick mig att fundera kring vuxna relationer i en tidigare ålder. Och som den övriga halva av Sveriges befolkning med samma bakgrund tror jag att det gjorde mig till en bättre diplomat.

Är du rädd för att hamna i dina föräldrars situation, att själv få barn varannan vecka?

– Absolut. Men jag ser inte den eviga tvåsamheten som den enda lyckan, för jag har folk runtomkring mig som har hittat en ny lycka. Jag kan vara rädd för bägge alternativen, men jag kan se att en separation inte behöver vara så farlig som man ibland målar upp den i vår tvåsamhetsfixerade värld.

Oskar Linnros
Illustration: Noah Agemo

Aktuell: Med skivan ”Väntar på en ängel” och pågående turné. Spelar i Linköping (17/11), Lund (18/11), Örebro (24/11), Norrköping (25/11), Vara (26/11), Luleå (15/12), Umeå (16/12), Göteborg (11/2), Stockholm (18/2) och Malmö (24/2).

Kritik: ”En känsloladdad samling låtar där den nu 34-årige stockholmaren visar tydligare än någonsin att han är en man för kreativa risker”, skrev DN:s musikkritiker Sara Martinsson om ”Väntar på en ängel” som släpptes 10 november.

Bakgrund: Född 1983 och uppvuxen i Sundbyberg utanför Stockholm, som han bland annat skildrat i låten ”Ack, Sundbyberg” (hans solodebut).

Musikbana: Ingick tillsammans med gymnasievännen Daniel Adams-Ray i hiphopduon Snook. Var även med och grundade hiphopgruppen Maskinen och har producerat för bland andra Veronica Maggio och Petter. Debutskivan ”Vilja bli” (en ordlek med wannabe) blev grammisnominerad i sju kategorier. Andra albumet ”Klappar och slag” kom 2013.

Spellista: På spellistan ”This is Oskar Linnros” på Spotify berättar Oskar Linnros själv om bakgrunden till ett urval av sina låtar.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.