Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-25 19:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/p4-oppnar-pop-up-redaktioner/

Kultur

P4 öppnar pop-up-redaktioner

Foto: Alexander Mahmoud

Sveriges Radio vill genom så kallade pop-up-redaktioner öka den lokala närvaron. Tanken är att tillfälliga redaktioner ska dyka upp på 50 platser i Sverige i år.

TT Text

Målet på lång sikt är att vara på plats och göra inslag i alla kommuner var fjärde månad, säger Michael Österlund, biträdande programdirektör med ansvar för innehållsproduktionen på Sveriges Radio.

I det nya sändningstillståndet läggs ännu större vikt vid att public service ska finnas på plats i hela landet, säger han. Redaktionerna kan komma att vara på plats i en kommun i allt från två dagar till sex månader.

Det handlar om att lära känna folk, få nya kontakter, få tips och rapportera lokalt men i viss mån också i riksprogrammen.

Bland annat ska Sveriges Radio i norr bemanna tillfälliga redaktioner i Ånge, Strömsund och Arvidsjaur – och etablera en ny permanent redaktion i Jokkmokk. I Skåne får Höör en pop-up-redaktion, och P4-kanalerna i södra Sverige ska samarbeta om en så kallad gränsbygdsreporter runt södra Kronoberg och norra Blekinge.

Sveriges Radio ska i samband med satsningen anställa runt 20 nya medarbetare till P4-kanalerna under året.

Jag har ungefär samma pengar som tidigare, men vi tittar i stället på hur vi använder dem. Ungefär 20 av de lokala kanalerna kommer kunna göra nyrekryteringar genom pengar vi lyckas omfördela inom systemet, säger Michael Österlund.