Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-21 14:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/per-m-det-ar-dalig-ordning-pa-tiden/

Kultur

Per M: Det är dålig ordning på tiden

Foto: Jan Collsiöö

Kåseri. Det hade inte alls gått tvåtusen år när millennieskiftet firades – folk korkade egentligen upp champagnen ett år för tidigt.

Hustrun har gått till fotoaffären för att hämta ut årets nya almanacka, med bilder på barnbarn och våra franska miljöer som hon tagit själv. För egen del gläds jag åt att ha överlevt ännu en omgång helger vars innebörder jag inte bryr mig om.

Varför är Sverige ensamt i den, nåja, kristna världen om att fira julafton när andra kulturländer mer korrekt uppmärksammar Jesu födelsedag först dagen därpå? ”We better hurry up, tomorrow’s christmas day” som en av de luvförsedda slavarbetarna sjunger i ”I jultomtens verkstad”.

Och varför heter William Shakespeares ”Trettondagsafton” just så (”Twelfth Night” på engelska), när ingenting i dramat har med de tre vise männen eller uppenbarelsen av Jesus att göra?

Man frågar sig också ängsligt varför munken Dionysius Exiguus lät år 1 före Kristus omedelbart följas av Herrens År 1, så att det inte blev något år 0. Svaret är att denna siffra saknades i vår begreppsvärld när Dionysiuis år 525 fått det grannlaga uppdraget av påve Johannes I att ”uppfinna” den kristna tideräkningen.

Hur som helst innebär det borttappade år 0 att det inte alls hade gått hela tvåtusen år när millennieskiftet firades – folk korkade egentligen upp champagnen och tog ut fyrverkerierna ett år i förskott. En dominoeffekt in i våra dagar.

Men det finns andra variabler som krånglar till det än mer. Inget av evangelierna ger till exempel något bestämt datum eller förstås ens årtal för Jesu födelse, men Lukas skriver om att nedkomsten kan ha skett i samma veva som ståthållare Quirinius skattskrivning, men också samtidigt med kejsar Augustus folkräkning. Det ger ett tidsspann på cirka sisådär ett tiotal år.

Sedan får vi inte glömma de gregorianska och julianska kalendrarna, där den förra säger att oktoberrevolutionen i Ryssland inträffade den 7 november 1917 enligt gregoriansk tidräkning, men 25 oktober samma år enligt den senare, som bolsjevikerna följde då det begav sig (inget av dessa datum ser jag dock någon anledning att fira).

Forskningen har kommit fram till att Shakespeare skrev Hamlet som tidigast 1599 men inte senare än 1601.

Antagligen. Inte ens detta kan vi vara säkra på. Ur led är tiden, som ovannämnde prins sa. Ända sedan den uppkom ur Big Bang. Och det var ju ett tag sedan.