Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-14 23:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/phoebe-bridgers-orkar-vara-bade-uppriktig-och-fanig/

Skivrecensioner

Phoebe Bridgers orkar vara både uppriktig och fånig

Phoebe Bridgers i augusti 2019.
Phoebe Bridgers i augusti 2019. Foto: RMV/Shutterstock

Phoebe Bridgers brukar jämföras med Bob Dylan. Och hon har verkligen begåvningen. På nya albumet ”Punisher” håller hon överraskande hög kvalitet. 

Allt med Phoebe Bridgers är utmattande snyggt, roligt och liksom motståndslöst. Hon har jämförts med Bob Dylan, vilket givetvis är både tröttsamt och dumt. Men i ett avseende stämmer det ju. Hon är den där väldigt begåvade människan som understundom chockar sin omgivning med sin barnslighet. Som att hon döpte sitt tre år gamla debutalbum till ”Find a stranger in the alps”. Jag älskar skivan, den har en känslighet som verkligen når fram, fina texter och en underbart mufflad ljudbild. Men titeln är ingen metafor för att vara ensam i världen, det är en rad hämtad från den mer barntillåtna tv-versionen av ”The big Lebowski” där den som textade filmen ändrade ”Do you see what happens when you fuck a stranger in the ass?” till ”Do you see what happens when you find a stranger in the alps?”.

Bridgers växte upp i Los Angeles och landade ett par bra jobb som skådespelare i Apple-reklamfilmer redan som tonåring. Inkomsterna gjorde det möjligt för henne att skriva låtar och spela in dem i en studio. Det hela framstår som sorglöst. Men skivan kom också att innehålla låten ”Motion sickness”, en förödande uppriktig uppgörelse med den dubbelt så gamla countryrockartisten Ryan Adams, som hon inledde en relation med när han producerade hennes första ep. Förutom texten är det något med sången, eller kanske mest refrängen, som gör den väldigt genomträngande. Den förmedlar helt enkelt det hon vill säga, både direkt och indirekt.

Ryan Adams blev i samband med metoo uthängd i amerikansk press som något av ett sexuellt rovdjur. Bland annat av Phoebe Bridgers.   

På sin nya skiva fortsätter hon i princip där hon slutade. Det har gått tre år, det har hänt saker, bra och dåliga. Hon har inte kommit över sina föräldrars skilsmässa. De skilde sig och huset brann ner, mamman är kvar i hennes liv, pappan har glidit iväg men ringer henne när hon har en spelledig dag i Japan och berättar att han har blivit nykter. Allt enligt texten till sången ”Kyoto”, som precis som ”Motion sickness” är en historia om ambivalens och längtan. Hon ville se världen genom sin pappas ögon, sjunger hon. Nu när hon får se världen är det genom sina egna.

Musiken låter snarlik debuten. Det är samma producent, samma mufflade ljud, samma känslomässiga undertryck. Det är ett slags indiefolkmusik, en genre som kanske började med Elliott Smith, eller åtminstone populariserades med honom. Vissa inslag bör alltid finnas där, som den klagande tonen. Ingen indiefolk utan självömkan.

Titellåten ”Punisher” handlar om just Elliott Smith och berättar vad Bridgers skulle säga honom om de hade kunnat träffas. Hon ikläder sig rollen som en ”punisher”, ett begrepp som musiker använder om fans som aldrig kan sluta prata vid merchbordet. Smith hade nog varit överseende.

Det är genomgående ett väldigt fint album. Inte mycket överraskar, förutom möjligen att hon lyckas hålla så hög kvalitet. Förutom motståndlösheten har hon ett självförtroende som ger henne ork att vara uppriktig. Och fånig.

Bästa spår: Halloween”, ”Graceland too” m fl

Läs fler recensioner av Po Tidholm till exempel om Jaime Wyatts episka tilltal 

Ämnen i artikeln

Dagens skiva
Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt