Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Protest mot reklam med beslöjade kvinnor

Under hösten har både Åhléns och H&M uppmärksammats för att ha haft med beslöjade kvinnor i två reklamkampanjer. I veckan hölls en tyst protest mot kampanjerna utanför butiker i centrala Stockholm.

Under måndagskvällen samlades en grupp personer i centrala Stockholm för att protestera mot Åhléns och H&M:s reklamkampanjer där slöjbeklädda kvinnor synts. Gruppen menar att reklamen normaliserar förtryck. Med samling utanför Åhléns med plakat med budskap som ”Nej till normalisering av slöja” promenerade gruppen i tysthet vidare till en H&M-butik.

En av initiativtagarna till protesten är Maria Rashidi, ordförande för organisationens Kvinnors rätt. Hon är mycket kritisk till kampanjerna som hon menar normaliserar förtryckande strukturer.

– Vi betraktar inte slöjan som ett klädesplagg som man kan ta på sig eller av sig när man vill. Slöjans betydelse är mycket djupare än så och den är en symbol för en ideologi som vill ta kontroll över kvinnans kropp, säger Maria Rashidi.

Maria Rashidi betonar att hon inte ställer sig emot att enskilda kvinnor bär sjal, utan snarare mot att stora företag profiterar på någonting som de inte fullt ut förstår.

– Ägarna har antingen inte fattat betydelsen av slöjan, eller så struntar dem i den betydelsen. Det är det budskapet jag vill föra fram till dem – för nu ser vi en utveckling där kampen för kvinnors rättigheter går bakåt, säger Maria Rashidi.

Sarah Delshad, grundare av nätverket Muslimska feminister, håller inte med om Maria Rashidis kritik mot kampanjerna.

– Jag tycker kampanjerna är fantastiska. De är ett sätt att visa Sverige 2015 och alla dess skepnader, säger hon.

Hon är kritisk till utgångspunkten att den här typen av kampanjer skulle legitimera förtryck i religionens namn.

– Man kan inte ha den svartvita utgångspunkten. Det mäktiga utrymme som en reklampelare är uppmuntrar väl snarare andra beslöjade kvinnor att ta plats, säger Sarah Delshad.

På H&M har man inga kommentarer kring protesterna men säger att man inte haft för avsikt att göra någon upprörd.

– Vi tar varken politisk eller religiös ståndpunkt. Vi ville med reklamen föra fram olika personligheter och säga att det inte finns några regler inom mode – utom att man ska återvinna sina kläder, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

På Åhléns menar man att kampanjen är ett sätt att skapa en inkluderande kommunikation, men säger att det är fritt fram att uttrycka sina åsikter om kampanjen.

– I Sverige i dag bor människor av en mängd bakgrunder, religioner och kulturer, och vi har anpassat vår kampanj efter hur samhället faktiskt ser ut. Vi anser att alla ska ha rätt att själva välja sina identitetsuttryck, och vi är emot alla former av tvång och förtryck. Vi uppmanar ingen att börja bära slöja, utan visar ett alternativ för dem som redan gör det, säger Weronica Nilsson, presskontakt hos Åhléns.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.