Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Regeringen ger EU tidsfrist om digitalmomsen

Finansminister Magdalena Andersson (S) pressar EU om digitalmomsen.
Finansminister Magdalena Andersson (S) pressar EU om digitalmomsen. Foto: Christine Olsson/TT

Regeringen står fast vid att digitalmomsen i Sverige ska sänkas. Efter att EU i dag misslyckats med en överenskommelse om momssänkning på e-publikationer sätter finansminister Magdalena Andersson (S) en tidsfrist till midsommarafton, rapporterar Sveriges Radio.

I dag hade EU:s finansministrar ett möte om förslaget att sänka momsen på digitala publikationer, som nättidningar. Men efter ett resultatlöst möte ligger frågan kvar i långbänk. Nyligen öppnade finansminister Magdalen Andersson (S) för en modell där Sverige går före och på eget initiativ kompenserar digitala medieföretag för de ojämlika momsreglerna. 

Efter mötet meddelar Magdalena Andersson att den avsikten står fast: EU måste lösa frågan senast på nästa möte, som äger rum på midsommarafton. Annars går Sverige vidare utan EU.

– Det här måste lösa sig. Jag var väldigt tydlig från den svenska regeringens sida om att vi tycker att det här är en viktig fråga, att ha högkvalitativ journalistik som kan granska politikerna. Det är demokrati, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till Sveriges Radio.

Bakgrunden till att frågan brådskar är att mediekonsumtionen snabbt digitaliseras. I Sverige är momsen på papperstidningar, tidskrifter och tryckta böcker 6 procent. Men momsen på digitala publikationer som tidningsprenumerationer, ljudböcker och strömmad musik är 25 procent. EU:s momslagstiftning förhindrar att medlemsländerna jämnar ut momsen. Det har drabbat inte minst tidningsbranschen hårt. ”Våra tidningar blöder”, sa Magdalena Andersson på mötet, enligt SR.

– Det är bra att svenska politiker förstår allvaret i situationen, det är en rad tidningar i Sverige som har det väldigt kämpigt ekonomiskt just nu. Om momsen fortsätter att vara markant högre digitalt än i papper kommer det i närtid att få mycket negativa konsekvenser, säger DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Frågan har nu förhandlats på EU-nivå i tre och ett halvt år. Alla EU:s medlemsländer måste vara överens när det gäller skattefrågor och än så länge säger Tjeckien nej till sänkt digitalmoms. Frankrike trotsar öppet EU-rätten och har sänkt momsen för digitala medier på eget bevåg. Danmark aviserade nyligen en modell med riktat mediestöd till digitala medier, så att medierna får tillbaka de pengar som har betalats i ”extra” moms.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.