Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-28 00:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/rekorddaligt-ar-for-svensk-film-pa-bio/

Film

Rekorddåligt år för svensk film på bio

Jukeboxfilmen ”En del av mitt hjärta”, med premiär på juldagen, sågs av drygt 166.000 biobesökare under 2019. Foto: Niklas Maupoix

Svensk film gick rekorddåligt på bio under 2019. Antalet biobesök för svensk film på bio har mer än halverats jämfört med 2014, visar en rapport framtagen av Svenska biografägarförbundet.

Med ett nytt år kan det gamla summeras, och det visar, som många befarat, rekordlåga besökssiffror för svensk film på bio. Svenska filmer har tappat ytterligare jämfört med 2018 och är nu nere på rekordlåga 13,2 procent av biopubliken, visar en rapport av Svenska biografägarförbundet. Motsvarande siffra för 2018 var drygt 18,7 procent.

– Siffran för 2019 är den lägsta på decennier. Det går bättre för våra nordiska grannländer, men just Sverige har trendat nedåt i flera år nu. Det är oroväckande, säger Peter Fornstam, ordförande för Svenska biografägarförbundet. 

Samtidigt slår bio internationellt sett rekord, med totala biljettintäkter på 42 miljarder dollar, motsvarande 400 miljarder svenska kronor, under 2019. 

Enligt rapporten går svenskar i ungefär samma utsträckning på bio – strax under 16 miljoner besök under 2019 – men man väljer i allt större grad engelskspråkiga storfilmer framför de svenska. 

– Det vittnar om biografens starka ställning. Människor har uppenbarligen ett behov att umgås runt filmupplevelser, i stället för att stänga in sig hemma ensamma framför tv:n, säger Peter Fornstam.

Med de två svenska storfilmerna ”En del av mitt hjärta” och ”Sune – best man”, som båda hade premiär under julhelgen, hade branschen hoppats komma i kapp 2019 års dystra prognos. Nu står det klart att inte ens de har lyckats kvala in på listan över de tio mest sedda filmerna under det gångna året.

Däremot har publiksiffrorna till dessa filmer fortsatt att stiga stadigt under januari. Vid januaris mitt hade exempelvis ”En del av mitt hjärta” setts av 320.000 besökare. 

Listan för 2019 domineras dock av Disneyproduktioner – sex av de tio mest sedda filmerna i Sverige är producerade av Disney. ”Lejonkungen” hamnar i topp på drygt 1,1 miljon biobesökare, följt av ”Avengers: Endgame” på drygt 770.000. 

Flest biobesökare av de svenska filmerna hade ”Bamse och dunderklockan” med drygt 220.000 besökare, följt av ”Britt-Marie var här” (211.846) och ”Sune vs Sune”, med premiär hösten 2018 (203.678).

– Vår analys av den kris vi befinner oss i är att man exkluderar branschens erfarenhet och kunskap. Man får inte glömma bort vilken makt Filminstitutet har i det här. Visst är det bra med genus- och mångfaldssatsningar, men om man som filmskapare blir mer mån om att fylla i stödblanketten rätt, än att göra filmer som når en publik, har vi ett problem. Det finns en tystnadskultur i branschen att diskutera det här, eftersom det då finns risk för att man kanske inte får sitt nödvändiga filmstöd, säger Peter Fornstam. 

Läs mer:

Nu jagar svensk film lösningar på sin kris 

Anna Serner svarar på kritiken från filmbranschen

Svenskt drama kan ta stryk när amerikanska tv-tjänster storsatsar