Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 23:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/rode-orm-och-greta-thunberg-tal-pa-dramaten-i-var/

Kultur

”Röde orm” och Greta Thunberg-tal på Dramaten i vår

Bild 1 av 6 Skådespelarna Johan Ulvesson, Andreas T Olsson och Hulda Lind Jóhannsdóttir medverkar i ”Röde orm” våren 2020.
Foto: Karin Wesslén / TT
Bild 2 av 6 Regissören Alexander Mörk-Eidem.
Foto: Karin Wesslén / TT
Bild 3 av 6 ​Regissören Suzanne Osten
Foto: Karin Wesslén / TT
Bild 4 av 6 Sarah Riedel och Stina Wirsén, aktuella med ”Får jag vara med?” på Unga Dramaten.
Foto: Karin Wesslén / TT
Bild 5 av 6 Ellen Lamm, som står för regin av ”Maj”.
Foto: Karin Wesslén / TT
Bild 6 av 6 Greta Thunberg i Washington den 17 september
Foto: Eric Baradat/AFP

”Röde Orm” blir ett av dragplåstren i Dramatens nya repertoar. Bland vårens föreställningar finns också dramatiseringar av Kristina Sandbergs prisade romansvit om Maj och tal av Greta Thunberg.

Vårens första uppsättning på Dramatens stora scen blir en av Englands mest spelade klassiker. John Websters ”Furstinnan av Amalfi” är baserad på verkliga händelser i Italien under 1500-talet. Det är nu inte bara första gången den sätts upp i Sverige, utan också första gången som Suzanne Osten flyttar in på teaterns stora scen. 

Hon har tidigare regisserat två uppsättningar för Dramaten: ”Falla ur tiden” (2016) och ”Fenix” (2018).

– ”Furstinnan av Amalfi” är ett väldigt drama med massvis av intriger. Det är riktiga Shakespeare-scener och därför passar den bra på Dramatens stora scen, säger Suzanne Osten. 

Hur är ”Furstinnan av Amalfi” aktuell i dagens samhälle?

– Berättelsen är relevant eftersom den berör hedersproblematik. Två bröder tar kontroll över sin systers kön och liv och mördar henne. Det är strukturer som finns kvar än i dag. Vi angrips fortfarande som kön. Vi kan åka till månen men kan inte ens garantera förlossningsplatser för födande kvinnor, understryker hon och drämmer näven i bordet.

Det stora dragplåstret i vår är dock dramatiseringen av Frans G. Bengtssons klassiska verk ”Röde orm”. Äventyrsberättelsen från början av 1940-talet spelas nu i en ny och modern tappning. 

För regi och dramatisering står kritikerrosade Alexander Mørk-Eidem, tidigare knuten till Stockholms stadsteater. Där har den den norsk-svenske teaterregissören bland annat regisserat ”Djungelboken” och Alexandre Dumas ”De tre musketörerna”. I båda fallen har han inte varit rädd för att sätta de klassiska verken i en modern kontext. I ”Djungelboken” förvandlade han den indiska djungeln till en dystopisk värld där Sergels torg tagits över av vilda djur. I ”De tre musketörerna” bytte han 1600-talet mot rockens 1980-tal och duellerna utkämpades med elgitarrer i stället för med värjor. 

När Mørk-Eidem nu tar sig an ”Röde orm” är han uppenbarligen inställd på att åter sätta sin egen prägel på berättelsen för att ge klassikern ett nytt liv. I den kommande dramatiseringen är det inte vikingatid, utan en fredagskväll på ett bibliotek. Sex bibliotekarier högläser där ur boken som skildrar vikingarnas våldsamma härjarresor i österled. De lever sig in i berättelsen – lite väl mycket – och beväpnar sig snart. Biblioteket förvandlas till ett stormigt hav och blodigt slagfält. Alla dör, flera gånger om.

– Jag älskar boken och det har blivit en favorit som jag har läst om och om igen. Jag glömde att lämna in min bok till biblioteket så den har jag råkat sno, säger Alexander Mørk-Eidem och skrattar.

– Jag försöker att göra berättelsen angelägen för vår samtid. Förhoppningsvis kan vi nu med den här uppsättningen sno tillbaka vikingatiden från nynazister och annat patrask.

I rollerna syns bland annat Emma Broomé, Gerhard Hoberstorfer, Hulda Lind Jóhannsdottir, Andreas T Olsson och Johan Ulveson.

– Skådespelarna är otroligt kreativa, improvisatoriska och roliga. Men det blir ett helvetes jobb för att få till det. Om det inte fungerar så kommer uppsättningen att bli sjukt dåligt eftersom det inte är någon stor, tung process som huvudpersonen går igenom. Det här är en berättelse som vi vill göra så underhållande som möjligt, understryker Mørk-Eidem.

”Röde orm” är dock inte Alexander Mørk-Eidems enda insats på Dramaten i vår. Tillsammans med Ada Berger och Jacob Hirdwall regisserar han också ”We Hear You – Greta Thunbergs tal”. Under en kväll, den 31 januari, arrangerar Dramaten på stora scenen en läsning av den svenska klimataktivisten Greta Thunbergs uppmärksammade tal på både svenska och engelska. Flera skådespelare ur Dramatens ensemble deltar.

– Det är en kväll som anordnas för att visa att Greta inte är ensam. Hon har fått uppleva så mycket skit trots att hon gör en otrolig insats. Budskapet om klimatet måste återupprepas om och om igen tills vi agerar. Den kvällen är definitivt viktigare än ”Röde orm”. 

Ytterligare en nyhet till vårens repertoar är att också Kristina Sandbergs prisade romansvit om hemmafrun ”Maj” i Örnsköldsvik dramatiseras. För den avslutande delen i trilogin, ”Liv till varje pris”, tilldelades Sandberg Augustpriset år 2014. 

Publiken kommer på Dramatens lilla scen i vår att få följa ”Maj” och hennes familj från 1930-tal till 1960-tal. Hon tvättar, städar och uppfostrar en dotter. En berättelse om ett vardagligt liv som på ytan kan tyckas vara händelsefattigt, men som poetiskt skildrar en bortglömd generations kvinnor. 

Ellen Lamm regisserar uppsättningen. I rollerna syns Kicki Bramberg, Ana Gil de Melo Nascimento, Magnus Ehrner, Gunnel Fred, Ellen Jelinek, Omid Khansari, Tanja Lorentzon, Hannes Meidal och Siham Shurafa.

– Det är lite läskigt. Många i publiken kommer säkert att ha läst böckerna och har en nära relation till ”Maj” redan innan, säger Ellen Lamm. 

– ”Maj” är som hemmafru väldigt sysselsatt, vilket kan vara lite svårt att översätta till en scen. Men vi har försökt att skapa starka situationer och det finns en sorts poesi i berättelsen med mycket humor. 

Ellen Lamm påpekar dock att det ska bli otroligt spännande att regissera dramatiseringen av berättelsen.  

– Det känns mäktigt och viktigt att få göra ett hjälteporträtt av en hemmafru på Dramatens scen.