Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Rörligt vinnare bland medierna

Svenskar lägger mer pengar på medier än på kläder och skor. I mediekonkurrensen är det rörlig bild – film och tv – som är den ekonomiska vinnaren, visar en ny undersökning.

För tredje gången har en stor undersökning om hushållens totala medieutgifter genomförts. Bakom den står Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) och MMS (Mediamätning i Skandinavien). Totalt sett lägger ett snitthushåll 17.000 kronor om året på medier, vilket är mer än vad det spenderar på skor och kläder sammantaget.

– Vi lägger alltmer pengar på digitala medier medan tryckta alternativ visar en vikande trend – något som även speglas i IRM:s annonsstatistik och olika studier över hur mycket tid vi lägger på olika medier. Allt detta hänger tydligt ihop, säger MMS vd Magnus Anshelm.

I statistiken utgör mobilabonnemanget den största utgiften, följt av internetabonnemanget. Därefter kommer kostnaden för rörlig bild. Det är det mediet som står sig starkast i den ökande konkurrensen: vi lägger 5 500 kronor per år och hushåll på film och tv.

Nyligen utkom en specialrapport om rörlig bild och slutsatsen är att digitaliseringen inneburit att hushållen lägger alltmer pengar på betal-tv och strömmade tjänster som Netflix och Viaplay.

De rörliga bildernas betydelse ökar inte bara i mediernas ekonomi utan även i undersökningar om hur mycket tid man spenderar med dem och hur mycket pengar man avsätter för utrustning.

De hushåll som har betal-tv eller en strömmad tjänst tenderar att lägga mer pengar än andra hushåll på ytterligare rörlig bild och snittar på runt 8.000 kronor om året.

Till exempel konkurrerar inte dessa mer fasta tjänsterna med biobesök eller tillfälliga filmköp på nätet.

– Att få tillgång till allt, när som helst och var som helst är människor definitivt beredda att betala för. Det är en myt att människor skulle vara ovilliga att betala för innehåll i den digitala världen, säger Magnus Anshelm. Han konstaterar vidare att SVOD - strömmade tjänster - och betal-tv än så länge inte konkurrerar utan snarare verkar vara varandras komplement.

Samtidigt uppger drygt var fjärde hushåll att de övervägt att säga upp sitt betal-tv-abonnemang – vilket är exakt lika många som övervägt att säga upp sin SVOD-tjänst.

– Det skulle kunna tyda på en ökad konkurrens mellan SVOD och betal-tv de närmaste åren och många medieanalytiker har spekulerat i det. Men jag tror inte på en SVOD-tjänst som slår ut de övriga och dominerade marknaden på samma sätt som Spotify gör inom musiken. Rättighetskostnaderna för rörlig bild är så höga att det kräver oerhörda investeringar för att nå dominans. Dessutom konkurrerar man med olika tv-bolags och filmbolags utbud, vilket gör det ännu svårare, avslutar Magnus Anshelm.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.