Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/rostningsproblem-i-melodifestivalens-app/

Kultur

Röstningsproblem i Melodifestivalens app

Programledarna Linnea Henriksson, David Sundin och Lina Hedlund dansar upp på scen i Melodifestivalens första deltävling.
Programledarna Linnea Henriksson, David Sundin och Lina Hedlund dansar upp på scen i Melodifestivalens första deltävling. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Melodifestivalen drabbades av röstningsstrul under årets första deltävling i Linköping. Appen startade inte.

– Det är skräckinjagande. Jag är bara glad att vi lyckades få i gång den precis innan tävlingen startade, säger projektledare Anette Helenius.

Men tittare upplevde att röstningsproblemen fortsatte under kvällen. 

I början av sändningen sade programledaren Lina Hedlund att det inte gick att hjärtrösta med appen – men kort därefter uppgav SVT i sin direktrapportering att det gick. 

Flera personer som DN varit i kontakt med upplevde dock att problemen fortsatte under kvällen. När de hjärtröstade på en artist dök hjärtana aldrig upp, och när de fortsatte att klicka upptäckte de att den artist som låg före i ”snurran” fick rösterna i stället. 

– Jag var inne i appen och klickade på hjärtat, men rösterna registrerades inte på Felix Sandman. Sedan upptäckte jag att rösterna hade hoppat över på föregående artist Sonja Aldén. Jag har åtminstone tre kompisar som varit med om samma sak under kvällen, säger Hanna Fahl som har bevakat Melodifestivalen för DN i många år – men som nu är föräldraledig.

Hon misstänker att fel artist kan ha fått röster.

 – Appen har också hängt sig mycket under kvällen och varit allmänt buggig. 

Hanna Fahl säger att SVT har satsat otroligt mycket på appen och hjärtrösterna. 

– Då är det helt centralt att den fungerar. Det här är en tävling som inte bara är rolig att titta på, det finns också ekonomiska konsekvenser för artisterna och skivbolagen. Det är viktigt att allt går rätt till, minsta misstanke att det inte gör det ska tas på stort allvar. 

Melodifestivalens projektledare Anette Helenius säger att de hade problem med appen precis innan tävlingen startade, att något var fel i en ”set up” mot servrarna – mer exakt än så kan hon inte förklara saken.

– Det var inget tekniskt fel, inget sabotage och ingen överbelastning av våra servrar. Det var det mänskliga handhavandet som gjorde att appen inte kunde starta i början av programmet, säger hon.

Hon säger att de kommer att utvärdera det inträffade direkt efter programmet. 

– Teknikerna får reda ut exakt vad det är som inte fungerat från starten. 

Däremot tillbakavisar hon uppgifterna om att problemen fortsatte efter att tävlingen börjat.

– Det stämmer inte. Vi har fått tio samtal på hela kvällen, det är betydligt färre än vi brukar. Inget av dem har handlat om att det varit fel på röstningen. 

Hon menar att det troliga är att de personer som upplevt sig ha problem av misstag har tryckt på pilen som visar artist. Ingen artist ska ha fått fel röster.

Vad säger du om att ni hade problem med appen redan under första deltävlingen?

– Det är skräckinjagande. Jag är bara glad att vi lyckades få i gång den precis innan tävlingen startade.

Läs mer: 

Så bra är låtarna i första deltävlingen

Felix Sandman: ”Män tenderar att hålla allt inom sig”