Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 06:22 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/rymden-tar-plats-pa-jazzfestivalen/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Rymden tar plats på jazzfestivalen

Dan Berglund, Bugge Wesseltoft och Magnus Öström bildar tillsammans Rymden.
Dan Berglund, Bugge Wesseltoft och Magnus Öström bildar tillsammans Rymden. Foto: Egil Hansen

Stockholm jazz festival pågår och slutar först 21 oktober. Då spelar nya supertrion Rymden på Berwaldhallen med trummisen Magnus Öström och basisten Dan Berglund från EST, Esbjörn Svenssons trio.

I trion gör du, Dan Berglund och den norske pianisten Bugge Wesseltoft  musik influerad av ”modern jazz, Bach, film- och rockmusik”. Hur uppstod Rymden?

– Bugge hörde av sig för något år sedan och undrade om vi var intresserade av att spela på trio helt enkelt, vilket vi tyckte lät kul och spännande att prova igen. Det har gått så lång tid nu sedan EST, det kändes som att det var läge nu och vi har alla träffat på varandra på festivaler genom åren, svarar Magnus Öström.

I vilken musikalisk riktning går ni nu?

– Jag vill inte alls jämföra med EST, men vår musik är ändå i den traditionen kan man säga. Rymden är en akustisk pianotrio i grunden, men vi använder ibland lite andra sound för att utvidga det vi gör, säger han.

–  Det är både jazz, men också en del rockinfluenser, för min del sådan rockmusik som jag växte upp med på 1970-talet. En rolig sak med Rymden är också att vi alla skriver musik, även om Bugge bidrar med det mesta. 

Vad är er ambitionsnivå?

– Vi är väl både ett band och ett projekt, men nu har vi spelat in en platta – ”Reflexions and odysseys” som släpps av norska Jazzland Recordings i slutet av januari och på det viset är det här på hundra procent. Vi är alla involverade i andra saker också, men vi kommer att jobba med Rymden under nästa år. Närmast efter den här jazzfestivalen spelar vi i Frankrike och England i november.

Hur förhåller ni er till förväntningarna efter EST och det stora genomslag och inflytande som ni hade?

 – Jag förstår att folk kommer ha förväntningar, men jag och Dan känner att det här är något annat. En nystart, ingen fortsättning. För min del är det här att gå in i något nytt och jag tar med mig mitt in i det som jag gör med alla jag spelar ihop med. 

Hur mår jazzen denna senhöst 2018?

– Jag tycker att jazzen alltid har mått bra och varit frisk (skratt). Det handlar väl mer om mediernas intresse för den. Det känns som att det finns fler bra band och fantastiska musiker än någonsin, men det har blivit svårare att nå ut med musiken, betonar Magnus Öström.

–  Mycket pågår under ytan som inte syns tillräckligt mycket. Dessutom har det kommit många fler tjejer bland instrumentalisterna vilket jag tycker är väldigt roligt.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.