Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 12:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/s-kd-begriper-inte-det-nya-medieklimatet/

Kultur

S: KD begriper inte det nya medieklimatet

Lawen Redar, kulturpolitisk talesperson (S) Foto: Riksdagen

Socialdemokraterna menar att KD har missförstått public services roll i det nya medielandskapet. SVT:s vd Hanna Stjärne är kritisk mot att delar av utbudet kallas ”krimskrams”. 

I en debattartikel i DN på onsdagen ställer sig KD:s partisekreterare Peter Kullgren kritisk till public servicebolagens årliga anslag på ungefär 8,5 miljarder kronor. Summan är orimligt hög eftersom det förändrade medieklimatet, enligt Kullgren, har minskat behovet av public services nuvarande uppdrag.

Därför vill KD att public service ”överlåter bred underhållning åt andra” och i stället fokuserar på områden som kommersiella aktörer negligerar: däribland regionala nyheter, barnkultur och väl avvägda samhälls- och debattprogram.

Lawen Redar, kulturpolitisk talesperson för Socialdemokraterna, håller med om att konkurrensen på mediemarknaden ökar i takt med att Facebook och andra internationella aktörer tävlar om vår uppmärksamhet. Hon anser dock att Kristdemokraterna landar i fel slutsats.

– Min uppfattning är att KD inte begriper det nya medieklimatet över huvud taget. I dag har vi internationella aktörer som är betydligt större och starkare än de inhemska, vilket gör att vi snarare bör förstärka den nationella mediepolitiken. Detta har vi gjort genom att slopa det gamla licenssystemet och just nu arbetar vi för att bibehålla det generella sändningstillståndet i motsats till att detaljstyra public service. Dessutom vill vi öka presstödet till kommersiella medieaktörer i Sverige, säger Lawen Redar till DN.

Att sätta mediepolitiken i en polariserande konflikt är inte rätt väg att gå, menar hon.

– Public service har ett demokratiskt uppdrag som innebär att de måste hitta ett sätt att nå ut och bygga relationer med alla i det här landet. Att återberätta om Sverige i form av nyheter, kultur, sport och så vidare. Samtidigt ska man finnas tillgänglig när det sker nationella angelägenheter. Att smalna av uppdraget gör att man får svårt att skapa den här typen av relation till den breda allmänheten, säger Lawen Redar.

Hanna Dowling, chef för SVT:s företagskommunikation, låter meddela att vd Hanna Stjärne inte ställer upp på en intervju ”om ett partpolitiskt utspel”. Stjärne skickar dock ett uttalade via mejl: 

 ”Jag ställer mig främmande till att delar av vårt utbud beskrivs som 'krimskrams'. Det som upplevs som krimskrams av en person kan vara veckans höjdpunkt för en annan. Om det ska vara en uppgift för politiken att till och med på titelnivå gå in i den definitionen blir jag oroad. Idag tar nästan 9 av 10 del av något från SVT varje vecka så över tid har i princip alla i Sverige en relation till SVT”, skriver hon och fortsätter:

”Ett starkt och brett public service som utvecklar modiga program inom alla genrer är ingen motsättning till en stark kommersiell mediemarknad. Tvärtom tror jag att det är just detta som behövs för att säkra tillgången till svenska program och journalistik i en tid när internationella techjättar skaffar sig allt större inflytande över Sverige.”

Även Sveriges Radios vd Cilla Benkö svarar mejlledes: 

”Jag välkomnar alltid debatt om public service, men det är viktigt att alla perspektiv tas med. Internationell forskning visar på ett tydligt samband mellan starka public service-företag med ett brett uppdrag och medborgare med större kunskaper om politik och samhälle. Jag har svårt att tro att svenska folket tycker att det är ett stort problem att vi sänder breda underhållningsprogram som ”Ring så spelar vi” eller ”Melodikrysset”, skriver hon och tillägger:

”Vi tycker public service ska ha ett brett uppdrag och i ett europeiskt perspektiv är Sveriges Radio unikt när det gäller räckvidd och förtroende. Att vi har ett oberoende och starkt public service sida vid sida med välmående kommersiella medier är viktigt för den svenskan demokratin.”