Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Så har Youtube förändrat Brasilien

RIO DE JANEIRO. Förutom USA är Brasilien landet med flest youtubare. Det amerikanska mediebolaget har nu förlagt sin näst största studio i världen till Rio de Janeiro. Satsningen hotar det privata mediemonopol som manipulerat brasiliansk politik i mer än 50 år.

Det gamla magasinet, i den renoverade hamnen, har kvar sin fasad och lastkaj. Det är innehållet som är nytt. I magasinet har det amerikanska mediebolaget Google inrett sin andra största studio i världen. På 3 000 kvadratmeter finns flera olika studior som så kallade youtubare får använda gratis till att spela in sina program. Enda kravet är att var och en av youtubepersonligheterna har minst tiotusen följare. Med riktig studio, importerad teknik och professionell personal är det tänkt att personligheterna ska bli bättre och locka fler tittare.

– Youtubare föds hemma framför sin kamera. Det är primitivt och enkelt. När de kommer hit kan de nå ut till den riktigt stora publiken, säger Otávio Albuquerque.

Han började sin Youtube-karriär med ett matlagningsprogram från sin lägenhet i São Paulo. Han gjorde ett program som skiljde sig från de glamorösa tv-kockarna och lagade mat på vad som fanns i kylskåpet – ofta blev det nudlar, pastarätter och grytor. Middagarna avslutades ofta med fin- eller fulöl. Kanalen blev en hit och under fem års tid har hans kanal Rolê Gourmet setts av 200 miljoner tittare.

– Om du jämför med de största biosuccéerna i Brasilien så ligger vi ungefär lika, säger han.

Google har nu anställt Otávio Albuquerque till att hjälpa andra youtubare att bli bättre. En av dem han stödjer är stjärnskottet Jana Taffarel. Hon har en kanal som riktar sig till tonårstjejer och handlar om hur de ska undvika att bli mobbade i skolan. På några år har Jana Taffarel fått över två miljoner följare, vilket gör att hon får vip-behandling på Youtube Space. Tidigare har hon spelat in hemma med sin pojkvän. Nu står hon i en studio som byggts upp som de traditionella sambakvarteren i stadsdelen Lapa.

– Jag kan göra helt andra grejer nu, säger Jana Taffarel, 23.

Jana Taffarel har över två miljoner följare.
Jana Taffarel har över två miljoner följare. Foto: Dado Galdieri

De största klädes- och sminkföretagen sponsrar redan hennes kanal. Det gör att hon inte bara tar tittare från Brasiliens största tv-bolag. Jana Taffarel tar också pengarna som annars skulle gått till tv-reklam.

– Det går att göra mycket pengar på detta, säger hennes pojkvän Thiago.

De senaste tre åren har webbtittandet ökat med 90 procent i Brasilien. Den kraftiga ökningen har gjort att medielandskapet förändrats. Tidigare jobbade tio av de mest populära skådespelarna och komikerna för det privata tv-bolaget Rede Globo. I dag är fem av Brasiliens tio mest populära personligheter Youtube-artister. Den största är Whindersson Nunes med 23 miljoner följare.

– Världen har förändrats. Du kan bli stor på egen hand nu. Du behöver inget tv-bolag bakom dig, säger Lívia Marquez, chef på Youtube Space i Rio.

Hon menar att för första gången på 50 år utsätts det privata mediemonopolet som Rede Globo haft för konkurrens.

– Det är bra för oss båda. Det enda som behövs nu är att reklambyråerna tänker om. De bör gå till oss direkt. Vi har alla de unga tittarna säger hon.

I inget annat demokratiskt land med en sådan stor ekonomi har det funnits ett mediebolag med en sådan makt som Rede Globo. Trots att Brasilien består av 210 miljoner invånare har det endast funnits en stor tv-aktör. Rede Globos dominans har varit så omfattande att statsvetare menar att det egentligen varit mediekoncernen som styrt landet. Under riksrättsprocessen mot president Dilma Rousseff förra året drev Rede Globo en medveten kampanj om att få henne avsatt och under tidigare presidentval har tv-bolaget påverkat resultatet genom att stödja den kandidat som de tyckt varit bäst för dem själva.

Även nöjesindustrin och kulturlivet har påverkats av mediekoncernens makt. Den artist som inte gått med på bolagets villkor har inte fått vara med och därmed inte kunnat nå ut i det väldiga Brasilien. Bolaget anklagas också för att ha haft en rasistisk agenda eftersom den prioriterat vita skådespelare i sina telenovelas (såpoperor), trots att över hälften av Brasiliens invånare är svarta. Med tanke på att endast åtta procent av landets arbetsföra befolkning kan uttrycka sig fullt ut i skrift och tal har det varit enkelt för mediebolaget att manipulera befolkningen.

– Globo har valt en politisk bevakning som gynnat deras egna intressen. De stöttade till exempel militärdiktaturen fullt ut, säger Maurício Santoro, en av Brasiliens främsta statsvetare.

Han menar att Rede Globos makt minskar först nu på grund av sociala medier. En annan orsak är att de största globala nyhetsmedierna som BBC, New York Times, El País och DW börjat publicera sina nyheter på portugisiska i Brasilien. Enligt honom har det blivit svårare för Rede Globo att manipulera nyheterna.

– Ny teknik och journalistik försvagar deras makt, säger Maurício Santoro.

Han lyfter även fram alternativa medier som mediekollektivet Mídia Ninja som genom sina livesändningar under de kraftfulla demonstrationerna 2013 förändrade bevakningen.

– De tvingade traditionell media att ge mer utrymme åt massdemonstrationerna, säger han.

Aktivister från mediekollektivet Mídia Ninja förbereder sig för att livesända programmet ”Pretas no Poder”.
Aktivister från mediekollektivet Mídia Ninja förbereder sig för att livesända programmet ”Pretas no Poder”. Foto: Dado Galdieri

Mídia Ninja har ett av sina fem kontor i Brasilien på en kulle i stadsdelen Laranjeiras i Rio. Härifrån har de utsikt över både Sockertoppen och Kristusstatyn. Varje dag sänder kollektivet live från flera arrangemang och har på kort tid fått över 30.000 följare. De har nyligen startat en kanal som kallas ”Pretas no Poder”, Svarta kvinnor vid makten, som blivit en succé. Den fyller ett tomrum som ingen av de etablerade medierna tagit. Programmen spelas in på ett av taken i centrum i Rio och har som mål att stärka självförtroendet hos de svarta artister och kulturarbetare som jobbar för att förändra den rasistiska strukturen i samhället.

– Folk frågar mig alltid: ”Hur orkar du? Vad gör du för att bli stark?” Jag svarar att jag får styrka av att göra dessa program, säger initiativtagaren Dríade Aguiar till DN.

Mídia Ninja har över 30.000 följare.
Mídia Ninja har över 30.000 följare. Foto: Dado Galdieri

En av anledningarna till Mídia Ninjas framgång är att mediekollektivet är sprunget ur musikbranschen. Kollektivet lärde sig att sända live från konserter och använde samma teknik och plattformar för att sända live från demonstrationer och andra sociala arrangemang. Med en sprucken Iphone 4 och ett kontantkort med några gigabyte sände Mídia Ninja från massdemonstrationerna 2013 och fick över 200.000 tittare, fler än många etablerade tv-kanaler i Brasilien som har utrustning för miljontals kronor.

– Den nya tekniken har förändrat allt. Det handlar inte längre om pengar utan att vara på plats, säger Felipe Altenfelder, en av organisatörerna bakom Mídia Ninja.

Han menar att tekniken demokratiserat medieutbudet i Brasilien och att tiden är över när Rede Globo styrde nyhetsbevakningen. Ett bevis på förändringen är att en av Brasiliens största artister, sångaren Caetano Veloso, nyligen skrivit kontrakt med Mídia Ninja. Varannan vecka ska Caetano Veloso ha sitt eget program som ska läggas ut på Youtube.

– Youtube har hört av sig och vill att vi spelar in i deras studio, men vi föredrar att spela in det hemma hos honom. Mídia Ninja ska vara i rörelse, inte inne en studio, säger Felipe Altenfelder.

 

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.