Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/sa-ofta-namns-viruset-i-svensk-media/

Kultur

Så ofta nämns viruset i svenska medier

Bild 1 av 2 En patient får sin kroppstemperatur undersökt på ett sjukhus i Brescia, Italien.
Foto: Luca Bruno/AP
Bild 2 av 2 Kvinna sitter på flygplats i Berlin.
Foto: Christoph Soeder/AP

Coronavirusets framfart dominerar nyhetsflödet, såväl internationellt som i Sverige. Sedan årsskiftet har viruset nämnts fler än 114.000 gånger i svenska medier, enligt DN:s analys.

En sökning i mediebevakaren Retrievers arkiv som DN har gjort visar att antalet träffar för viruset är betydligt högre än för andra vanligt förekommande namn och fenomen. Det bekräftar vad Dagens industri tidigare kunnat rapportera om, att det nya coronaviruset är det som dominerar nyhetsrapporteringen. 

I sökningen – gjord mellan 1 januari och 16 mars i svenska mediekällor på webben, i tryck och i tal – omnämns viruset 114.405 gånger. Det är närmare sju gånger fler omnämnanden än exempelvis Melodifestivalen, som ger drygt 16.000 träffar. I jämförelse ger en sökning på den amerikanske filmproducenten Harvey Weinstein, vars uppmärksammade rättsprocess nyligen avslutades, endast 799 träffar – alltså längre än en hundradel av coronavirusets omfattning. 

En sökning på USA:s president Donald Trump under samma period i Retriever ger drygt 30.000 träffar, Sveriges statsminister Stefan Löfven drygt 12.300 och klimataktivisten Greta Thunberg drygt 9.800 träffar. 

Även i svensk talmedia dominerar coronaviruset, visar en analys som medieföretaget All Ears har gjort för DN. Sedan årsskiftet har viruset omnämnts totalt 40.526 gånger i svenskspråkiga Youtubekanaler, poddar, radio och tv-sändningar, enligt företagets sökning.

– Coronavirusets spridning i talade medier är snabbare än allt annat vi sett under All Ears historia. Viruset är flerfaldigt mer omnämnt än andra jättesnackisar som brexit och Donald Trump, säger bolagets vd Tor Rauden Källstigen.

Inte ens begreppen ”klimat” och ”miljö”, med 29.983 omnämnanden tillsammans, slår coronaviruset i genomslag. I samma sökning ger brexit drygt 2.800 träffar och Donald Trump 6.600 träffar.