Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Så tycker författarna om ljudboken: ”Intelligent litteratur kommer att vinna i längden”

Några som i högsta grad påverkas av ljudbokens snabba frammarsch på bokmarknaden är författarna. DN frågade några av dem om vilka konsekvenser de ser av utvecklingen.

Kristina Sandberg:

– Jag har hört rykten om önskemål om texter som passar sig särskilt väl just som ljudböcker, till exempel att det ska vara mer dialog. Det tycker jag så klart är problematiskt. Det är en sak om man vet att man skriver för ett visst format, att det ska bli en uppläst text eller en tv-serie. Men om det tränger ut det mer komplexa berättandet och skönlitterärt skrivande som till exempel poesi så ser jag en fara i det.

Henrik Berggren:

– Problemet är att viss litteratur fungerar dåligt som ljudbok - fackböcker, men också skönlitteratur med episkt anslag, många personer och komplicerade intriger. Men pappersboken kommer ändå att finnas kvar som ett slags nischmarknad för bland annat fackböcker. Det är inte bara tråkigt för författarna utan också ett problem för det offentliga samtalet. Det räcker inte med källkritik och faktakoll, den berättande sakprosan behövs för att vi ska kunna förstå oss själva och den tid vi lever i.

Läs mer: Konflikt om ljudböcker på Bonniers: ”Nobelpristagare underpresterar digitalt” 

Aase Berg:

- Eftersom litteraturen styr mer och mer mot slapp konsumtion av barnlitteratur för vuxna, alltså deckare och romantik, så förvånar det mig inte att även själva formen infantiliseras. Det är vuxna som längtar tillbaka till de mysiga och harmlösa godnattsagorna. Men jag tror inte ett ögonblick att alla läsare vill bli idioter, så de förlag som ger ut intelligent litteratur kommer att vinna i längden.

Ola Larsmo:

– Det är klart att hela litteraturmarknaden förändras, det har den gjort kontinuerligt. Men vi har inte någonsin sett hur ett medium har ersatt ett annat helt och hållet. Just nu händer det jättemycket, men marknaden kommer att stabiliseras på en viss nivå. Anpassas innehållet efter bokformatet så får man en annan genre. Det som förr kallades kiosklitteratur kan tänkas hamna i ljudböcker när marknaden blir alltmer sammansatt. 

Den digitala omläggningen i siffror

510 miljoner kronor. Så mycket sålde de digitala ljudbokstjänsterna för under 2017.

50 procent. Så mycket ökade de digitala abonnemangstjänsterna med i kronor 2017.

2.000 ljudböcker. Så många producerar den största abonnemangstjänsten Storytel årligen. 

4,9 procent. Med så mycket minskade försäljningen av skönlitteratur under 2017.

6,3 procent. Med så mycket minskade försäljningen av populär facklitteratur i tryckt format under 2017. 

64,8 procent. Med så mycket ökade lyssnandet och läsandet av digitala böcker  under 2017.

 

 

 

 

 

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.