Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Så vill tidningar ta betalt på nätet

Blir 2013 året då nyheter på nätet börjar kosta pengar i Sverige? Ja, om du frågar analytikerna. Men fortfarande är det få medieföretag som vet hur den bästa modellen ser ut. Nu handlar det om att vänja läsarna vid att allting inte längre är gratis på nätet.

– Våra digitala versioner av Dagens Nyheter under de papperstidningsfria dagarna under påsken blev en stor framgång. Om man räknar bort enskilda DN-artiklar på nätet så har läsningen av hela Dagens Nyheter i digital form aldrig varit så stor, säger Peter Wolodarski, chefredaktör på Dagens Nyheter.

Strategin hos Dagens Nyheter är att även i fortsättningen ha delar av tidningen öppna och gratis på nätet.

– Vårt premiummaterial – som är unikt, fördjupande och profilerande – kommer dock i första hand våra prenumeranter att få tillgång till. Givetvis kommer det att finnas undantag från den regeln, men det är i den riktningen vi går. Det här är ett experiment där vi måste vara beredda på att misslyckas, göra om och testa nya saker. Vi måste vara lyhörda för reaktioner både från läsare och annonsörer, säger Peter Wolodarski.

På tidningsmarknaden finns i dag ett myller av olika sätt att ta betalt för journalistiken på nätet. Alla är olika, vilket gör det besvärligt för läsarna att jämföra de olika erbjudandena. En digital prenumeration av DN kostar till exempel 199 kronor i månaden och en komplett prenumeration med både papper och digital DN ligger på 273 kronor i Stockholm.

Svenska Dagbladets digitala prenumeration kostar 185 kronor i månaden. Papperstidningen kostar, precis som DN, 273 kronor i månaden men då ingår endast SvD i pdf-format utan extra kostnad. Vill man dessutom kunna läsa allt SvD-material digitalt så kostar det 29 kronor extra utöver pappersprenumerationen.

Mest framgångsrika i Sverige, och kanske i en stor del av världen, med att ta betalt på nätet är Aftonbladet, vars betaltjänst kallas för Plus och kostar 29 kronor i månaden. I fjol översteg annonsintäkterna för de digitala tjänsterna de som papperstidningen drog in. Uppskattningsvis drog online-verksamheten in en halv miljard kronor i annonsintäkter.

– Vår framgång ligger i att vi utvecklat våra digitala tjänster utan att snegla på eventuella konsekvenser för papperstidningen. Vi har också varit bra på att sälja nya tjänster, men vi är inte lika bra på att hålla kvar lojala läsare. Vår Plustjänst liknar därför mest en lösnummerförsäljning, säger Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.

Expressen har valt en annan linje och har allt material gratis på nätet och där apparna till smarta telefoner kan laddas ned utan kostnad. Men vill man ta del av senaste nytt och läsa papperstidningen på nätet kostar det 15 kronor per dag eller 3 kronor per dag om du prenu­mererar för 99 kronor för 30 dagar.

– Vi kommer under året att lansera tjänster för konsumentintäkter för innehåll på expressen.se, men det blir inte någon traditionell betalvägg i den meningen att vi skulle riskera att tappa trafik, räckvidd och bannerintäkter. Den nya betaltjänst som vi introducerar 2013 gäller alla våra digitala plattformar. Men det som i dag är gratis kommer förmodligen att vara gratis även i framtiden, men vi kommer nu under året också att tillföra nya appar med nytt och annat innehåll, säger Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen.

Läsare som aldrig betalat för en papperstidning är svårfångade som nya prenumeranter. De har vant sig vid att det mesta på nätet är/var ­gratis och tvingas nu inse att ­alltmer av nyheterna placeras bakom betalväggar. Flera tidningsföretag har redan märkt av denna ovilja att betala och har drabbats av minskat läsande sedan de infört någon form av betalsystem på sina hemsidor.

– Betalvägg låter avskräckande för många – både läsare och tidningsföretag. De flesta tidningar i landet avvaktar just nu med att ta betalt på nätet. Av de 160 tidningar som vi har i dag i Sverige finns det bara ett 60-tal som har hemsidor som är så stora att de drar in annonspengar i någon betydande omfattning. Det är bland dessa 60 som intresset finns att hitta lämpliga betalväggar, säger Fredrik Rogberg analyschef på Tidningsutgivarna, TU.

På flera håll i världen pågår försök där tidningsföretag går ihop och säljer prenumerationer i form av paket.

Ambitionen är att fånga tidningsläsare som i dag helst skulle vilja ha lite från flera olika avsändare i stället för allt från en enda.

Så gör de tio största tidningarna

Aftonbladet:  Räckvidd 896 000.  Läsare på webben förra veckan: 5 112 985.  Pionjärerna för betalt på nätet arbetar med så kallad ”plusmärkning” på utvalt material sedan flera år. En månadskostnad ger tillgång till plusmärkt material.

Expressen: Räckvidd 826 000. Läsare på webben förra veckan: 2 081 275. Inget inlåst material i dag. Under året ska Expressen lansera ”tjänster för konsumentintäkter för innehåll, men inte en ’betalvägg’ i traditionell mening” enligt chefredaktör Thomas Mattson.

Dagens Nyheter: Räckvidd: 785 000. Läsare på webben förra veckan: 1 550 629. Visst inlåst material på dn.se. DN lanserade 2012 sajten dagensnyheter.se, där allt innehåll från papperstidningen finns tillgängligt för prenumeranter på papperstidningen. Även digital prenumeration kan lösas.

Göteborgs-Posten: Räckvidd: 462 000. Läsare på webben förra veckan: 502 785. GP plusmärker visst innehåll ur papperstidningen. Inloggning är gratis för prenumeranter men kan köpas för en månadskostnad även för icke-prenumeranter.

Svenska Dagbladet: Räckvidd: 443 000. Läsare på webben förra veckan: 1 371 296. Ska enligt uppgift införa en mjuk betalvägg, med minskad gratisåtkomst, under året. SvD finns i dag som e-tidning inklusive ett arkiv från 2001, för en tilläggskostnad för prenumeranter på papperstidningen eller en fast månadskostnad för övriga.

Dagens Industri: Räckvidd: 357 000. Läsare på webben förra veckan: 761 404. Inget inlåst material på hemsidan ännu, men kommer att lansera ett inloggningssystem till sommaren. Där finns hela DI:s innehåll samt ytterligare tjänster. Prenumeranter kan läsa dagens tidning digitalt.

Sydsvenskan: Räckvidd: 248 000. Läsare på webben förra veckan: 420 920. Har en så kallad porös betalvägg, där 20 artiklar per månad är gratis. Sedan kan fler artiklar köpas till enligt en fast prislista.

Upsala Nya Tidning: Räckvidd: 130 000. Läsare på webben förra veckan: 132 047. Inget inlåst material på hemsidan. Erbjuder dagens tryckta tidning för digital läsning, så kallad e-tidning. Ingår för prenumeranter, säljs även som lösnummer.

Nerikes Allehanda: Räckvidd: 125 000. Läsare på webben förra veckan: 165 209. Inget inlåst material på hemsidan. Erbjuder dagens tryckta tidning för digital läsning, så kallad e-tidning. Ingår för prenumeranter, säljs även som lösnummer. Planer för någon form av betalningslösning finns inom Promediakoncernen, men ingen tidsplan är bestämd.

Östgöta-Correspondenten: Räckvidd: 121 000. Läsare på webben förra veckan: 134 675. Inget inlåst material på hemsidan. Erbjuder dagens tryckta tidning för digital läsning, så kallad e-tidning. Ingår för prenumeranter, säljs även som lösnummer. Planer för en inloggningsmodell med betalt webbinnehåll finns för andra tidningar i NTM-koncernen till hösten. Corren följer troligen efter 2014.

Om statistiken:
Alla räckviddssiffror för papperstidningarna är hämtade från Orvestos helårsundersökning 2012, vardagar. Gratistidningarna Metro och City ej medräknade.

Antalet läsare på webben är hämtat från KIA-index, unika webbläsare, vecka 13 2013.

Mängden material på tidningarnas webbsidor, samt hur mycket av det som låses in, varierar kraftigt. Jämförbarheten är därför begränsad.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.