Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Sara Bergmark Elfgren: ”Det sociala spelet fascinerar mig”

I Sara Bergmark Elfgrens romanvärld lades den anrika gymnasieskolan Norra Latin aldrig ner, som i verkligheten. I romanen ”Norra Latin” blir skolan en nutida spelplats för sociala hierarkier, övernaturligheter och tragedier. Lotta Olsson har träffat henne på plats.

Det börjar med att livet förändras. Femtonåringarna Tamar och Clea går ut grundskolan och kommer in på teaterlinjen på Norra Latin i Stockholm: drömlivet börjar.

Tamar flyttar till Stockholm från Östersund där hon har vuxit upp och spelat skolteater, medan Clea bor på gångavstånd till Norra Latin och har varit barnskådespelare länge. Tim börjar i samma klass, han är redan en stjärna, dessutom barn till en världskänd skådespelare. Och magin slår till: Tim och Clea blir kära i varandra, ett högstatuspar i skolhierarkin.

Fast det utvecklas förstås inte alls som man tror i Sara Bergmark Elfgrens nya roman, ”Norra Latin”. I stället blir det ett mörkt, udda triangeldrama med många magiska inslag. Lite grand påminner boken om succétrilogin ”Cirkeln”, ”Nyckeln” och ”Eld” som Sara Bergmark Elfgren skrev tillsammans med Mats Strandberg: skola, magi, tonåringar.

– Men i Engelsforsböckerna handlar det om ungdomar som upptäcker att de har magiska krafter. Här kommer det övernaturliga utifrån, säger Sara Bergmark Elfgren, bekvämt uppkrupen på en bred list i trapphuset på Norra Latin.

Hon rör sig hemvant här efter all research, i den gamla skolan som byggdes som Högre Latinläroverk 1880 och som numera är konferenscenter.

Som skola var den mörkare, tyngre och gråare, en solid byggnad med två stora ljusgårdar, två trapphus, väggmålningar och tavlor av konstnärer som Bruno Liljefors och Carl Larsson. Och prins Eugens minst sex meter breda ”Den ljusa natten”, skärgårdslandskapet som spelar en speciell roll i romanen.

– Det är något särskilt med den här sortens hus, byggda för ett specifikt ändamål, säger Sara Bergmark Elfgren som har pratat med åtskilliga gamla elever och hört många historier, som den om killen som störtade genom glastaket ovanför ena ljusgården (han klarade sig, studsade mot en pelare på nervägen vilket dämpade fallet).

Här, på Norra Latin i Stockholm, utspelar sig Sara Bergmark Elfgrens nya roman. ”Norra Latin” är den första delen i en kvartett av böcker.
Här, på Norra Latin i Stockholm, utspelar sig Sara Bergmark Elfgrens nya roman. ”Norra Latin” är den första delen i en kvartett av böcker. Foto: Magnus Hallgren

Men Sara Bergmark Elfgren har hittat på sin egen skollegend. Under bokens fyrtiotal satte eleverna upp Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”. Vid premiären dog en lärare, och den begåvade unge skådespelaren Erling Jensen försvann spårlöst. Men han går igen, enligt den vandringssägen som finns på skolan.

– Jag gjorde mycket research, och till slut börjar man se mönster överallt och man kan bli lite… nervös, säger Sara Bergmark Elfgren, skrattar och berättar om hur hon under arbetet med boken upptäckte kopplingen mellan Puck, som är en hobgoblin, och andarna kobaloi, som sades tjäna teaterns gud Dionysos.

Eller när hon tog en bild av det hus där hon tänkt sig att Tim bor och en flock kajor plötsligt landade på taket, precis som det beskrivs att de gör i boken.

– Men det är sammanträffanden, lägger hon till, strängt.

”Norra Latin” innehåller en del magi men också överraskande mycket realism. Det handlar om kärleksförhållanden som spårar ur, om olycklig kärlek, om ensamhet och gruppbeteenden. Skolklassen är en social hierarki med fasta roller, där Clea står högt upp. Tamar kommer från sin trygga vänkrets i Östersund och är plötsligt helt ensam, långt ner på skalan.

– En del är vana vid att alltid vara vid sidan av. Jag var det under hela min skoltid. Men Tamar får en chock, hon har aldrig känt sig utanför tidigare och vet inte hur hon ska hantera det.

Den som är utanför kan inte välja sitt umgänge och får acceptera de kompisrelationer som erbjuds, ibland helt på nåder.

– Det uppstår märkliga allianser vid sådana tillfällen, där folk blir kompisar med varandra för att det inte finns någon annan. Man kan utveckla ett slags Stockholmssyndrom där man börjar projicera positiva egenskaper på den andra. Det sociala spelet fascinerar mig. Och det finns en särskild kultur på vissa elitgymnasieskolor i Stockholm. Ungdomar som har en väldigt världsvan och brådmogen attityd och där hierarkin styrs av en massa outtalade regler.

– Och så vill jag berätta om skådespelarvärlden, förstås. Under hela min uppväxt sysslade jag med teater. Det kom tillbaka så många minnen när vi arbetade med filmatiseringen av ”Cirkeln” och jag träffade massor av unga skådespelare med stora drömmar. Skådespelaryrket är så upphöjt och utsatt på samma gång.

Tim är den typ av högstatuskille som finns med i många tv-serier och filmer: framgångsrik, vacker och ganska trasig, son till en ännu mer framgångsrik skådespelare.

– Det vimlar av sådana killar i populärkulturen. De beter sig ofta som svin men romantiseras och deras beteende ursäktas med att de är ledsna innerst inne och att rätt tjej kan rädda dem. Verkligheten är för det mesta betydligt mer komplicerad än så.

Foto: Magnus Hallgren

”Norra Latin” kretsar kring Shakespeares ”En midsommarnattsdröm”, ett medvetet val av Sara Bergmark Elfgren, som ville använda den eftersom den innehåller magi och är välkänd. Dessutom är Shakespeare en av hennes egna favoriter.

Hon berättar att pjäsen har satts upp på Norra Latin även i verkligheten, 1942. Den gången var det Ingmar Bergman som regisserade med Erland Josephson som Oberon. Sara Bergmark Elfgren låter också Alf Sjöbergs film ”Hets” från 1944, med manus av Ingmar Bergman, vara viktig i handlingen, den spelades delvis in här (och delvis på systerskolan Södra Latin).

– Jag gillar referenser, både när de är till klassiska verk och populärkultur. Jag ser det som en utmaning att få med sådant utan att det känns exkluderande eller påtvingat. Som läsare gillar jag bonuseffekten: man lär sig något, samtidigt som man läser för nöjes skull.

”Norra Latin” är första delen i en kvartett böcker, men de kommer att vara fristående från varandra. Huvudpersonerna är inte desamma, tidsperioderna är inte desamma. Vad är det som ska förena dem?

– Det är samma universum, säger Sara Bergmark Elfgren kryptiskt, och sveper med armen in i en verklighet som bara hon kan se.

Än så länge.

Sara Bergmark Elfgren.

Född 1980 i Stockholm.

Aktuell med romanen ”Norra Latin”.

Debuterade 2011 med fantasyromanen ”Cirkeln”, första delen i en trilogi skriven tillsammans med Mats Strandberg.

”Cirkeln” och dess följande delar ”Eld” och ”Nyckeln” blev en sagolik succé i ungdomsboksgenren.

Hon har också skrivit filmmanus och böcker för yngre barn. I år kom även den fornnordiskt präglade serieboken ”Vei” – första delen av två med teckning av Karl Johnsson.

Sommaren 2016 sändes hennes åttadelade radiothriller ”De dödas röster” i Sveriges Radio. Den var en fiktiv dokumentär med övernaturliga inslag som även sändes som podcast.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.