Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-09 20:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/sara-danius-ikoniska-klanningar-stalls-ut/

Kultur

Sara Danius ikoniska klänningar ställs ut

Sara Danius vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset.
Sara Danius vid Nobelprisutdelningen i Konserthuset. Foto: Pontus Lundahl/TT

Hur klär man Svenska Akademiens första kvinnliga ständiga sekreterare? Pär Engsheden lyckades skapa fyra ikoniska klänningar som Sara Danius bar vid Nobelprisceremonierna. Nu visas de på Nationalmuseum i Stockholm.

TT Text

Med en knallcerise cape och 25 meter sidentaft svepte Sara Danius in på sin sista Nobelprisceremoni någonsin, och prisades på Elle-galan för sitt modiga klädval. Klänningen är en av sammanlagt fyra som Pär Engsheden skapade till henne, mellan 2015 och 2018. Nu finns de att beskåda i hela sin detaljrikedom, på Nationalmuseum i Stockholm.

– Det bryter mot den svenska enkelheten att en kvinna tar den här platsen i det här sammanhanget, med världens blickar riktade mot sig. Det provocerade väldigt mycket, säger Cilla Robach, kurator på museet, som också framhåller det grannlaga i Engshedens uppdrag:

– Om det är svårt att göra en klänning till den första kvinnliga ständiga sekreteraren är det inget mot att göra en klänning till den första avsatta kvinnliga ständiga sekreteraren.

Cilla Robach, kurator för Nationalmuseums utställning av Sara Danius klänningar tycker att utställningen gör att man kommer nära henne: "Det finns en kropp däri klänningarna. Så man kommer nära. Det är fint men också väldigt sorgligt".
Cilla Robach, kurator för Nationalmuseums utställning av Sara Danius klänningar tycker att utställningen gör att man kommer nära henne: "Det finns en kropp däri klänningarna. Så man kommer nära. Det är fint men också väldigt sorgligt". Foto: Jessica Gow/TT

Pär Engsheden har blandade känslor inför utställningen – vars invigning sköts upp i våras, på grund av coronapandemin. Den är en del av hans forskning vid Beckmans designhögskola och Sara Danius skulle ha varit delaktig i arbetet.

– Med min forskning så tittar jag på relevansen av den här typen av mode i dag och det blev väldigt tydligt att de här klänningarna jag hade gjort till Sara var ett bra exempel, säger han.

De fyra klänningarna går att betrakta var för sig, mot en fond av speglar likt i ett kalejdoskop, förklarar Pär Engsheden. Han är överraskad av hur mycket uppmärksamhet klänningarna har fått – ambitionen var främst att skapa något fint, hävdar han.

– Vi trodde inte att den sista skulle få så mycket uppmärksamhet heller. Vi tyckte inte att den var så överdådig. Sedan förstod vi att den väckte reaktioner, men vi var inte ute efter det. Men det var en värdig sorti för Saras epok i Akademien, säger han.

Pär Engsheden försöker alltid att visuellt förmedla och förstärka karaktären hos den han gör kläder till. Här skapade han och Sara Danius tillsammans också en ”Nobelprispersona” som hon kunde ikläda sig.

– Att kläderna fick så mycket uppmärksamhet har främst att göra med Sara, säger han.

Den första klänningen Pär Engsheden skapade till Danius är inspirerad av Selma Lagerlöf och klänningen hon bar när hon tog emot Nobelpriset i litteratur, 1909. Den är skapad av ett sidentyg med en bindning utvecklad av designern Cristóbal Balenciaga.
Den första klänningen Pär Engsheden skapade till Danius är inspirerad av Selma Lagerlöf och klänningen hon bar när hon tog emot Nobelpriset i litteratur, 1909. Den är skapad av ett sidentyg med en bindning utvecklad av designern Cristóbal Balenciaga. Foto: Jessica Gow/TT

Den första svartröda klänningen är en blinkning till den som Selma Lagerlöf bar när hon tog emot Nobelpriset i litteratur 1909: enkel och stram. Den andra klänningen, med puffärm och ett grönaktigt rosmönster, är mer romantisk. Men det är med de två sista klänningarna som Danius och Engsheden på riktigt började att utmana klädnormer, menar Cilla Robach.

Båda har mantlar, och hon tycker att de för tankarna till en superhjälte såväl som till någon som måste skydda sin rygg – för att inte bli huggen bakifrån.

– De säger väldigt mycket om designnormer, som syns först när de överträds.

När Nobelbanketten hölls den 10 december 2017 hade den så kallade kulturprofilen avslöjats. Sara Danius bar den här klänningen i vit sidengazar med swarovskikristaller. Till det bar hon skor från Miu Miu, påpekar kuratorn Cilla Robach: "De säger, 'sätt er inte på mig. Här kommer någon som är kaxig och inte tar någon skit! Och det provocerade."
När Nobelbanketten hölls den 10 december 2017 hade den så kallade kulturprofilen avslöjats. Sara Danius bar den här klänningen i vit sidengazar med swarovskikristaller. Till det bar hon skor från Miu Miu, påpekar kuratorn Cilla Robach: "De säger, 'sätt er inte på mig. Här kommer någon som är kaxig och inte tar någon skit! Och det provocerade." Foto: Jessica Gow/TT

Cilla Robach framhåller också att Sara Danius hade en djup insikt om modets mekanismer. I sin litterära forskning om 1800-talets franska realism lyfte hon modedetaljer som sociala markörer i ett strikt reglerat klassamhälle. Den kunskapen hjälpte henne i rollen som ständig sekreterare.

– Det handlar om en maktposition och att möta förväntningarna på rätt sätt. I det fick hon hjälp av modet, säger Cilla Robach, som framhåller att få har haft en sådan förståelse för vad kläder kommunicerar:

– Jag menar, hur många förknippas med ett klädesplagg, som Sara Danius gjorde med knytblusen?

Läs mer: 

Sara Danius berättar själv om Nobelfesten inifrån klänningen.

Bilderna från Sara Danius sista dans

 

Nationalmuseums utställning av Sara Danius klänningar.
Nationalmuseums utställning av Sara Danius klänningar. Foto: Jessica Gow/TT

Ämnen i artikeln

Nobelfesten
Sara Danius

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt