Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 09:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/saverman-nar-rokarna-flog-i-luften/

Kultur

Säverman: När rökarna flög i luften

Foto: Nick Ut

Kåseri. För femtio år sedan indelades befolkningen i rökare och icke-rökare. Båda hade ungefärligen samma rättigheter.

Största skillnaden från förr är att man fick röka i de bakersta bänkraderna.

Detta slår mig när jag ser folk med skamsen, ibland trotsig blick stega omkring och höfta avståndet till krogen de sitter på för att få röka i ro.

Skyltar med rökning förbjuden (”enligt lag”) dyker upp här och var utan att man fattar varför – tills man inser att det ligger en krog ett stenkast bort och att husägare, hyresgäster och affärsidkare vill slippa röken från utlokaliserade bolmare.

Det hade varit förr, det.

För femtio år sedan indelades befolkningen i rökare och icke-rökare. Båda hade ungefärligen samma rättigheter.

– Stäng dörren så att det inte kommer in frisk luft i rökkupén, sa lustigkurrar på tåget.

Och flyget, jisses. Det var där man fick röka i de bakersta bänkraderna.

En tid fanns både första, business och turistklass. Och därmed rökare som befolkade bakersta sittraden i respektive klass.

Undantaget var jugoslaviska flygbolaget som hade rökarna till vänster och icke-rökarna till höger. Eller om det var tvärtom. Hur själva röken höll sig på plats var en gåta.

Helst skulle man röka cigaretter. Rökte man pipa eller cigarr kom flygvärdinnan med bjudcigaretter.

Jag hade en vän som viftade med en pipa och fick cigaretter så fort rökning förbjuden-skylten släckts. Rökning var en så viktig mänsklig frihet och rättighet att rökarnas behov inte fick inskränkas mer än nödvändigt.

Annars är inget så oförändrat från förr som kabinen i ett passagerarplan. Det skulle i så fall vara när flyget ropas ut och alla reser sig och köar för att komma först till sina förbokade platser.

Eller när planet landat och alla rusar upp för att trängas och komma först till bagageutlämningen och vänta en kvart på väskorna.

Applåderar man fortfarande charterplanets besättning efter en lyckad landning? Det var en trevlig tradition, en påminnelse om den hårsmån från döden man befann sig i den sekund då hjulen slog i marken.

I dag är ett bloss i skyn inte att tänka på. Dagens rökare får famla efter en tillåten vrå nere på marken. Tack och lov att man fimpade för tretti år sedan.